Los bericht bekijken
Oud 26 juli 2017, 08:55   #64
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Je meent dus dat de zin van het leven besloten ligt in de evolutie van ... de mens maar dat 'de mens' zich daar niet in kan vinden. Wat dan wel zin kan geven laat jij open. Misschien kan Annelien de Dijn vanavond in het Canvas tv programma De herontdekking van de wereld een antwoord verschaffen. Betoogd wordt dat de mens beheerst wordt door zijn cultuur.
De docu ging dus over het werk en leven van de antropologe Margaret Mead. Over de zin van het leven had ze niet direct iets te vertellen. Wel werd duidelik dat een intieme relatie met een man of vrouw (ze bleek uiteindelijk bi-seksueel te zijn) heel belangrijk voor haar was. Haar eerste studie op Samoa ging over de losse seksuele moraal van jonge vrouwen daar. Het woord ideologie (Idee - Ulrich) viel ook nog een keer een wel in dit verband. Seksuele ideologie (= moraal) dus. Tegenstand kreeg ze pas na haar dood van Derek Freeman die trachtte haar werk op Samoa teniet te doen omdat het niet strookte met zijn morele waarden.

Hier een stukje wereldbeeld van Marcus Aurelius - Meditations book 5.
I am composed of the formal and the material; and neither of them will perish into non-existence, as neither of them came into existence out of non-existence. Every part of me then will be reduced by change into some part of the universe, and that again will change into another part of the universe, and so on for ever. And by consequence of such a change I too exist, and those who begot me, and so on for ever in the other direction. For nothing hinders us from saying so, even if the universe is administered according to definite periods of revolution.

The intelligence of the universe is social. Accordingly it has made the inferior things for the sake of the superior, and it has fitted the superior to one another. Thou seest how it has subordinated, co-ordinated and assigned to everything its proper portion, and has brought together into concord with one another the things which are the best.
Piero is offline   Met citaat antwoorden