Discussie: democratie
Los bericht bekijken
Oud 21 september 2004, 09:58   #64
sancho
Provinciaal Statenlid
 
sancho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 augustus 2002
Berichten: 682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Formuleer dat argument eens duidelijker, zo je wil.
Ik ben niet voor 100% zeker wat je bedoelt.

Hetgeen ik wou bedoelen is eigenlijk hetzelfde argument wat al aan bod is gekomen bij de discussie stemrecht/stemplicht, maar nu toegespitst op het BROV.

De redenering van Jos Verhulst was : "als er nu een stemming is waarover je niets afweet, kun je je medeburgers (verondersteld : zij die er meer mee begaan zijn of er meer van op de hoogte zijn) afvaardigen om voor jou te stemmen...Dit is een volledig vrijwillige keuze".

Mijn bedenking hierbij is : wie dus het nieuws niet volgt of niets weet over technische issues zoas bijvoorbeeld Europa etc..., dan is het mogelijk dat die dus niet gaat stemmen. Als je thuisblijft, wordt verondersteld dat je automatisch je goedkeuring hebt gegeven aan wat er ook maar beslist wordt, door een beperkt crops van "geinformeerden en geinteresseerden".

Op die manier krijg je in feite technocratische invloeden. Dit zou je kunnen tegengaan door bij BROV stemplicht te behouden. Het huidige systeem heeft misschien wel mankementen en verbeteringen zijn mogelijk, maar het heeft dan toch tenminste het voordeel dat iedereen DE FACTO een gelijke machtsuitoefening doet : namelijk iemand afvaardigen.

Laatst gewijzigd door sancho : 21 september 2004 om 10:01.
sancho is offline   Met citaat antwoorden