Los bericht bekijken
Oud 13 december 2018, 19:23   #38
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het denken is geen werktuig, maar is de Geest zelf.
De Geest is het denken en wel specifiek als persoon, dus IK in de eerste plaats.
En dat het IK ook een slechte kant heeft, met name als egoïsme, dat is de verdere ontwikkeling daarvan, namelijk van het Ik naar het JIJ tot het WIJ.
Het JIJ is zelf ook IK voor zichzelf.
WIJ zijn allemaal IK voor ons zelf.
Daar heb je dan gelijk in, maar dat is dan het verschil tussen het abstracte IK dat alleen maar IK is, en dat is dan helemaal leeg, en het IK dat volledig ontwikkeld is, en dat is de oneindige, alles omvattende Geest als God.
Maar het denken is hierin toch de grondslag.
Het is de ontwikkeling van IK naar JIJ naar WIJ naar God.
Dat is zo, dat de Geest meer is dan alleen maar verstand en ook het gevoelsleven omvat als Ziel, en daarbij ook nog de zintuiglijke waarneming bezit.
Wat je ook zelf zegt in:
Ik denk.
Ik voel.
Ik zie.
Maar in alle drie is het IK de grondslag, en dat is de konkrete Geest in denken en voelen en waarnemen.
Maar het denken is hierin het hoogste.
Het echte 'ik' weet dat 'goed' en 'slecht' gewoon hetzelfde is... maar ons verstandelijk 'ik' wil ons iets anders wijs maken en wij, dwaze verstandelijke mensen, zijn meer en meer de weg kwijt...

Ken jij vliegtuigen die, zonder de minste voorbereiding, op hun instinct, de weg kennen van hun winterplaatsen naar hun zomerplaatsen???
Ken jij robots die vanaf hun geboorte kunnen lopen, hun voedsel kunnen vinden, zichzelf kunnen beschermen...
Oh de mens kan veel en leert elke dag bij, maar of hij daardoor dichter bij de kern van zijn eigen zijn komt of eerder verder en verder ervan verwijderd wordt???
Er wordt eeuwen geleden al voorspeld dat wij voor heel moeilijke tijden staan, en elke dag laat de waarschijnlijkheid van die voorspellingen meer en meer zichtbaar worden...
en zoals in het verleden, loopt de mens er in al zijn dwaasheid met zijn ogen wijd open, maar ziende blind, er regelrecht in...

Oké, daarna zal hij weten dat het verstand de zoveelste grote verdwazing was en waarschijnlijk dat daarna hij ook dat werktuig zal weten te gebruiken zoals het hoort; maar vandaag de dag kan ik alleen maar mijn hart vasthouden bij zoveel achterlijkheid...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden