Los bericht bekijken
Oud 28 augustus 2017, 03:25   #7054
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard l

geertvdb

Citaat:
In een andere draad hebt ge het over gevluchte noord Koreanen die heimwee hebben naar noord Korea, daarmee het regime excuseren, terwijl het het meest barbaarse is op dit moment op aarde.
Ziekelijk!
Het klopt inderdaad dat sommigen heimwee hebben. Wat Noord-Korea betreft, ik heb dat niet verdedigd, enkel gezegd dat we er weinig van weten en voorzichtig moeten zijn met conclusies op basis van onvolledige informatie.
Als U dat ziekelijk vindt, omdat het afwijkt van wat je in de westerse pers leest, so be it.


Citaat:
In mijn 10 jaar verblif in china heb ik niets gemerkt van een verheerlijking, buiten geisoleerde nutters die letterlijk op 1 hand te tellen zijn. Zelfs de ontelbare leden van de communistische partij die ik heb leren kennen, en een paar zeer goed, hebben nooit een lofzang aangeheven over Mao Ze Dong. Denk Xiao Ping, dat af en toe, Mao ze Dong NOOIT.
Hoe zou dat komen?
Ik ben maar een keer in China geweest, en met Chinezen spreken is erg moeilijk omdat bijna niemand een andere taal dan Chinees spreekt. (ik vermoed dus dat U vloeiend Chinees spreekt?)
Maar in alle reportages die je ziet, onder andere die van Tom Waes, zie je dat Mao verheerlijkt wordt. Een van m'n vrienden is met een Chinese getrouwd, die zegt dat Chinezen weten dat Mao in het Westen bekritiseerd wordt, en er daarom niet over beginnen. Ze zegt dat de meeste Chinezen Mao bewonderen om wat hij verwezenlijkt heeft, maar niet blind zijn voor z'n fouten. Een beetje dezelfde opstelling die je terugvindt in Rusland wat betreft Stalin, of Peter de Grote, of andere grote historische leiders. In het Westen ben je ofwel een held (Churchill bvb.) en dan mag je het zeker niet hebben over z'n misdaden, ofwel de boeman. Zo zit de realiteit niet in elkaar.



Citaat:
van alle domme dingen die ge hier hebt verteld is dit wel het toppunt. precies of het chinese volk zelf kan kiezen wie ze op hun briefke van 100 yuan kan zetten.
Dit is de Chinese munt, en wij in het Westen hebben ons niet te moeien met wat Chinezen op hun bankbiljetten afbeelden. De koloniale tijden zijn voorbij.
Duidelijk vindt de Chinese maatschappij en staat Mao een grote leider, en wat het neokoloniale Westen daar ook van denkt, doet er absoluut niet toe.


Citaat:
china is trouwens het enige land dat uit 4 delen bestaat:
China Mainland, Macau , Hong Kong en Taiwan.
Die laatste 3 maken geen 1% van het Chinese grondgebied of zelfs de Chinese bevolking uit.

Citaat:
Macau, HK en Taiwan hebben een eigen munt, en nergens staat daar de beeltenis van Mao op. Hoe zou dat komen? In tawan wil 99% nooit terug naar China, hoe zou dat komen? vergissen die zich allemaal?
In Macau en HK worden ze gedwongen terug te keren naar China Mainland. Plezant hé!
Het zijn delen van China die door het Westerse kolonialisme afgenomen werden van China. Nu komen ze terug naar het moederland. Niet alle Taiwanezen, Hong Kong ers, etc. willen trouwens onafhankelijkheid.
tomm is offline   Met citaat antwoorden