Los bericht bekijken
Oud 8 oktober 2022, 15:06   #1
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.403
Standaard Dan toch een 'indexsprong'?

Indexsprong – helaas meneer De Roover, geen commentaar

Volgens deze tussenkomst zou er dan toch een onderliggende ‘indexsprong’ zijn.

Plenum - Vragen, wetsontwerpen en wetsvoorstel, interpellaties, stemmingen

06-10-2022
14:16
55P204
inoverwegingnemingen : Urgentieverzoek
Peter DE ROOVER (N-VA)


07:25:26 Peter DE ROOVER (N-VA)
07:27:24 Voorzitster - Présidente


https://www.dekamer.be/media/index.h...4&offset=26700
Urgentieverzoeken
24.03 Peter De Roover (N-VA): Mevrouw de voorzitster, collega's, tijdens het vragenuurtje is het woord index veelvuldig gevallen. De meeste prominente van alle sprekers, de heer Dermagne, zei letterlijk dat de indexatie dankzij de inspanning van deze regering intégralement wordt uitbetaald aan de mensen. Dat is immers de verdediging van de koopkracht.
Toen ik dat allemaal hoorde, dacht ik dat de ironiebarometer de temperatuur aardig zou kunnen doen oplopen, wat een zekere besparing kan teweegbrengen op de energierekening.
Terwijl hier lippendienst wordt bewezen aan het indexmechanisme, wordt er, zoals vorige week in een hoorzitting berekend door professor Defeyt,
van die indexatie elk jaar voor een gezin met een bescheiden inkomen zonder kinderen 1.000 euro afgeroomd. Indien het gezin kinderen heeft, ligt dat bedrag nog hoger. Dat betekent eigenlijk dat er de facto een indexsprong wordt toegepast. Het is niet anders.
Aangezien iedereen zo gehecht is aan de integrale, volwaardige uitbetaling van de index, dienen wij een voorstel in om daar ook voor te zorgen en het niet alleen te zeggen. Dat voorstel willen wij bovendien graag met urgentie laten behandelen. Dit is eigenlijk een voorstel tegen de overwinsten van de overheid. Iedereen hier is tegen overwinsten, dus wij zullen zonder enige twijfel op ieders steun kunnen rekenen. Ik dank u daar trouwens voor

Einde citaat

https://www.dekamer.be/doc/PCRI/pdf/55/ip204.pdf
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden