Los bericht bekijken
Oud 18 mei 2019, 11:16   #107
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
We zijn inderdaad met teveel. Of we zullen dat in de nabije toekomst zijn.

Maar zoals al aangehaald: hoe ga je dat oplossen?

Wereldwijd afspraken maken over het aantal toegestane kinderen gaat waarschijnlijk nooit lukken en moest dat op één of andere manier toch goed komen dan duurt het blijkbaar nog tweehonderd jaar vooraleer we op een leefbaar aantal zitten. Als ik de klimaatwetenschappers mag geloven is over tweehonderd jaar het kalf al lang verzopen...

Patricks voorstel (we moorden er een hoop uit) is inderdaad een oplossing met een sneller resultaat maar praktisch gezien gaat dat volgens mij ook nooit lukken. Een nieuwe wereldoorlog is dan onafwendbaar en we eindigen waarschijnlijk met een planeet die nagenoeg onbewoonbaar is wegens de inzet van nucleaire wapens. Plus een compleet ingestorte economie, gezondheidszorg, onderwijs,... Kortom; terug naar de middeleeuwen in een radioactieve omgeving.
Volgens mij kunnen we dan de opwarming beter gewoon zijn gang laten gaan.

We kunnen dus op korte termijn niet veel veranderen aan de wereldbevolking en onze aanpak van het klimaatprobleem mag niet te lang meer duren.

Vandaar dat ik groot voorstander ben van kerncentrales. Al dan niet van een nieuw en/of beter type. Inderdaad, die leveren kernafval op maar tot op heden slagen we er in dat op een relatief veilige manier op te bergen. En als we nu de wereld kunnen voorzien van voldoende stroom hebben we nog decennia lang de tijd om een oplossing voor dat afval te verzinnen en om met werkbare alternatieven op de proppen te komen.

Want laat ons eerlijk zijn; wind en zon zijn prima maar om het probleem simpel te duiden; Wat tijdens een windstille nacht? En waar moeten we al die windmolens in ons overbevolkte en volgebouwde landje gaan plaatsen?
En verder; tijdens strenge winters weten we nu nog amper waar stroom te halen. Wat wordt dat wanneer we vroeg of laat door de overheid allemaal richting elektrisch rijden zijn gepest?

Stap massaal over op kernenergie. Er is dan probleemloos genoeg stroom te produceren om allemaal met elektrische wagens te gaan rijden, ze stoten nagenoeg geen CO2 uit en er zijn grondstoffen genoeg voor handen.

Misschien niet ideaal nee (wegens het afval) maar veel betere oplossingen zie ik niet direct.

Op korte termijn niks aan te doen?
Er is wel wat aan te doen, we hebben de middelen/mogelijkheden hiervoor.
Zowel voor mijn scenario (geleidelijke afbouw) als anderen hun scenario (plotse afbouw).

Ik denk trouwens dat plotse afbouw geen 200 jaar meer op zich zal laten wachten als we de boel zijn gang laten gaan.
In die plotse afbouw zijn natuurlijk nog heel wat sub-scenario's denkbaar.
Bvb 1/100e dat wegvalt of 1/100 dat overblijft (en alles er tussen in), zelfs een geheel verdwijnen is niet onmogelijk (al acht ik het zelf weinig waarschijnlijk).

Ik denk wel dat, het 2e scenario (plotse afbouw, bvb rampen, droogtes, hongersnood, oorlogen,....) minder aangenaam zal zijn dan het eerste, waar we de zaak, zelf nog enigszins onder controle blijven houden.
Dus kiezen voor de meer aangename of minst onaangename variant, lijkt me gewoon de betere keuze.

Natuurlijk kan je naast je hoofddoel (verlaging aantallen), tevens pleiten voor andere maatregelen zoals kiezen voor of tegen nucleair, maar dan zitten we in het klassieke politieke discours, waar ik niks op tegen heb, maar het brengt geen oplossing ten gronde aan.

Want zelfs al kiezen we voor nucleair, en zelfs al zou nucleair een groot deel van ons hedendaagse problemen kunnen oplossen, dan nog zouden we na enige tijd weer in problemen terecht komen, in geval we niets aan onze aantallen zouden doen.
Deze nieuwe problemen zouden dan waarschijnlijk gewoon weer een stuk prangender worden dan al diegene die zich in het verleden stelden.


Het duurt trouwens geen 200 jaar vooraleer je met geleidelijke afbouw al behoorlijk wat positieve resultaten zal merken.
Je mag dat zelfs verdubbelen.
Afbouw betekend immers het omgekeerde van aangroei.
Aangroei die nu nog volop bezig is en als we er niks aan doen nog een tijdje aanhoudt.
Het maakt maw heel wat uit of we in 2040 met 8 miljard, dan wel met 6 miljard gaan zijn.

Laatst gewijzigd door satiper : 18 mei 2019 om 11:29.
satiper is offline   Met citaat antwoorden