Los bericht bekijken
Oud 15 juli 2015, 00:20   #33
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Wat heeft men nog meer nodig om Groot-Nederlander te worden ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een erkenning in België van de Limburgse taal zou mogelijkheden geboden hebben op subsidie om deze cultuur te behouden en versterken. Ik zie met lede ogen hoe hier enkele kilometers vandaan in Nederland met behulp van de overheidssteun o.a. een bloei is van streektaalmuziek.
Waar gij vooral oog voor hebt is uw portefeuille:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zoals ik schreef: als je taal boven centen verkiest moet ge niet verwonderd zijn als ge arm wordt.
Aan u de keuze. Maar ik kies centen boven mijn moedertaal. En zéker boven de standaardtaal die niet mijn moedertaal is.
Dat is uw goed recht maar wek dan aub niet de indruk dat ge u sterk identificeert met het Limburgs en dat ge daar een grote emotionele band mee hebt. De Limburgse kaart trekken ( of hier letterlijk die van het Prinsbisdom) is gewoon een manier om "de flaminganten" een rode lap voor te houden. Gij maakt er een sport van van in de kontramine te gaan.
Citaat:
Maar waar het mij in dit topic om te doen is, is de dubbelzinnige houding van de flaminganten. Waar ze met alle mogelijkheden proberen de Limburgse taal af te doen als een dialect (lees: minderwaardige plaatselijke taal, de betweters beseffen niet dat het verschil tussen dialect en taal enkel een politieke keuze is) dat ondergeschikt is aan AN.
Dat is alleszins een schoentje dat ook ik niet moet aantrekken: dialekt - standaardtaal is voor mij geen of/of- maar een en/en-keuze.
Citaat:
Maar dan gaan ze wel in Frankrijk wandelen om de verdrukte (streek-)taal haar rechten op te eisen.
Ik zie dus helemaal geen tegenstelling ook al zou dat het motief van de wandeling zijn.
Citaat:
Daarom mijn vraag: moeten de Duitsers in Rekem (Reckheim) ook gaan wandelen om het gebied van mijn voorouders op te eisen dat tot aan de inval der Fransen Duits gebied was?
1. Niet alleen het graafschap Reckheim maar ook de rest van de Zuidelijke Nederlanden behoorden in zekere zin tot het HRR tot 1806.
Reckheim was een weliswaar enklave van de Westfaalse Kreits in de Bourgondische Kreits; maar op HRR nivo speelt dat dus geen rol. Uw fokus op Reckheim is dus ongepast.
In 1815 ontstaat dan op het Kongres van Wenen de Duitse Bond en ook dan is het zo dat niet alleen Reckheim maar de ganse Nederlanden niet werden opgenomen in de Duitse Bond.

2.
Uw vergelijking is vooral onterecht omdat de zuidelijke oostgrens van de Nederlanden, waar we het hier over hebben, niet tot stand kwam door oorlogsgeweld in tegenstelling tot de grens tussen Frankrijk en de Nederlanden in de 18 e eeuw. De grens tussen Pruisen en het VKN was een bilateraal onderhandelde grens die gestroomlijnd werd en enklaves werden uitgewisseld of gekompenseerd. Zo droeg Pruisen zijn voormalige Kleefse enclaves, gelegen in de Liemers en de Over-Betuwe, over aan het VKN, en...het Graafschap Reckheim. Pruisen kreeg dan weer Eupen en Sankt-Vith enz. Er werd aardig wat geschoven maar niet tengevolge van een imperialistische expansie waarvan Frans-Vlaanderen het slachtoffer werd.

3. Zoals Troubadour reeds stelde en waar ge niet op ingaat:
Die 'Zwijgende Voettocht door het slagveld van de Peene' wordt trouwens georganiseerd door de lokale bevolking, niet door 'buitenlanders' die er tegen windmolens komen vechten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Die pipo's weten waarschijnlijk ook niet dat de taal in Luxemburg en hertogdom Limburg een grote invloed van het Brabants ondergaan heeft na de gebiedsuitbreiding en onderwerping door de Brabanders. (Slag van Woeringen)
Wat deze pipo echter des te beter is dat de taal van het Limburgstalige deel van het hertogdom Limburg finaal ophield te bestaan doordat de Fransen dat gebied op één hoop wierpen met het voorts Franstalige Ourthedepartement.
En wat ik in mijn vorige post daarover nog niet had vermeld:
Het oorspronkelijke Limburgstalige stadje Limburg en het grootste deel van het oude hertogdom Limburg kwamen toen te liggen in het Ourthedepartement, dat de nieuwe Nederlandse provincie Luik wordt. Binnen dit staatsverband was er wel een territoriale verbinding met de aangrenzende nieuwe provincie Limburg. In 1839 werd dit gebied door de Belgisch-Nederlandse staatsgrens van Nederlands-Limburg gescheiden, wat een cultureel isolement en een verdere achteruitgang van het Nederlands als cultuurtaal tot gevolg had.

De scheiding der Nederlanden is dus niet alleen de direkte oorzaak van de verfransing van Brussel, maar leer ik op deze avond bij, het droeg tevens in grote mate bij tot het verdwijnen van het Limburgs in de provincie Luik.
Wat heeft men nog meer nodig om Groot-Nederlander te worden ??
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 juli 2015 om 00:50.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden