Discussie: Brugpensioen op 58
Los bericht bekijken
Oud 2 juni 2021, 07:09   #6
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Binnen de meeste zware beroepen is er een regeling via de CAO voor een vervroegd brugpensioen.
Binnen die sectoren kan men vanaf 56 of 58 op vrijstelling van arbeid om medische reden gaan met bijpassing van de werkgever.

Het gaat dan steeds over lichamelijke zware belasting, niet over geestelijke belasting.

Om je voorbeeld van de bouwvakker in een kleuterklas recht te zetten, ik heb meer dan 30 jaar in de bouw of de haven gewerkt en werk nu als vrijwilliger met kleuters en jongeren.

En je moet maar eens enkele weken gaan werken als tuinier, eens zien of je dat lichamelijk vol houd.
Van die individuele gevallen zijn er altijd. Er zijn anders een heleboel mensen die zelfs hun eigen kinderen geen twee weken kunnen bijhouden. Ze vinden uit werken gaan veel leuker dan met hun kinderen bezig te moeten zijn. Na 2 weken dreigen sommigen gek te worden.

En och er zijn heus wel stokoude tuiniers.....die niets anders zouden willen doen in hun leven.

Maar allemaal heel persoonsgebonden. Als jobstudent heb ik ook wel eens kinderen begeleid op kamp. Ik vond dat mijn zwaarste studenten job. 1 keer maar geen tweede. Ganser dagen rekken vullen en vrachtwagens leeghalen bij Makro deed ik veel liever.
Maar blijkbaar bestaan ze de havenarbeiders die in een tweede leven graag met kleuters werken

Discussie zonder einde. Maar mij ging het dat er een onderscheid is tussen een zwaar beroep en een zware taak

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 juni 2021 om 07:18.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden