Discussie: Brugpensioen op 58
Los bericht bekijken
Oud 2 juni 2021, 08:17   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Van die individuele gevallen zijn er altijd. Er zijn anders een heleboel mensen die zelfs hun eigen kinderen geen twee weken kunnen bijhouden. Ze vinden uit werken gaan veel leuker dan met hun kinderen bezig te moeten zijn. Na 2 weken dreigen sommigen gek te worden.

En och er zijn heus wel stokoude tuiniers.....die niets anders zouden willen doen in hun leven.

Maar allemaal heel persoonsgebonden. Als jobstudent heb ik ook wel eens kinderen begeleid op kamp. Ik vond dat mijn zwaarste studenten job. 1 keer maar geen tweede. Ganser dagen rekken vullen en vrachtwagens leeghalen bij Makro deed ik veel liever.
Maar blijkbaar bestaan ze de havenarbeiders die in een tweede leven graag met kleuters werken

Discussie zonder einde. Maar mij ging het dat er een onderscheid is tussen een zwaar beroep en een zware taak
Maar dat onderscheid word gemaakt door de CAO's. Daarin bepalen de werkgevers zelf dat sommige beroepen lichamelijk te zwaar zijn voor oudere werknemers.
De afschaffing van brugpensioen op 58 voor iedereen is er gekomen omdat men bepaalde dat iedereen een loopbaan minstens +40 jaar moet hebben om op rust te kunnen.
En omdat veel bedrijven er misbruik van maakte om hun oudere duurdere personeelsleden te dumpen.
Zeker hun hoger geschoold personeel dat vaak pas op 23 jaar begon te werken en 35 jaar later werd gedumpd.
Op zeker ogenblik was het zelfs zo ver, dat men oudere al vanaf hun 50ste op brugpensioen begon te sturen.
En dat alles werd veel te duur voor de overheid wat

Citaat:
Stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT) SWT (brugpensioen) is een regeling waardoor oudere werknemers na ontslag een bedrijfstoeslag krijgen naast een werkloosheidsuitkering.


SWT op 58-59

Je kan enkel het SWT-statuut krijgen als:

mindervalide of werknemer met ernstige lichamelijke problemen
werknemer met een 'lange loopbaan' van minstens 40 jaar
werknemer met een 'zwaar beroep'

Mindervaliden of werknemers met ernstige lichamelijke problemen

Mindervalide werknemers of werknemers die met ernstige lichamelijke problemen kampen, kunnen van het SWT-systeem genieten vanaf 58 jaar. Ze moeten daarbij een beroepsverleden van 35 jaar kunnen aantonen.

Volgende werknemers komen in aanmerking:

werknemers waarvan de handicap erkend is door de bevoegde overheid
werknemers met ernstige lichamelijke problemen die volledig of gedeeltelijk veroorzaakt zijn door hun beroepsactiviteit en die de verdere uitoefening van hun beroep onmogelijk maken. Het technisch comité van het Fonds voor Arbeidsongevallen controleert dit.
werknemers die voor 1993 en gedurende minstens 2 jaar tijdens hun werkzaamheden aan asbest of vezelcement blootgesteld zijn

Werknemers met een 'lange loopbaan'

Sinds 1 januari 2018 geldt dat je als werknemer met SWT kan gaan op 59 jaar op voorwaarde dat je 40 jaar beroepsverleden kan aantonen.
Werknemers met een 'zwaar beroep'

Werknemers met bepaalde 'zware beroepen' kunnen met SWT vanaf 59 jaar. Daarbij moet aan volgende voorwaarden voldaan zijn:

De werknemer heeft een loopbaan van minstens 33 jaar, is arbeider in de bouw en door de arbeidsgeneesheer arbeidsongeschikt verklaard in de sector; heeft hij minstens 20 jaar ploegenarbeid met nachtwerk verricht; of deed in de 10/15 jaar voorafgaand het einde van het contract 5/7 jaar nachtwerk.
De werknemer heeft een loopbaan van minstens 35 jaar en werkte in ploegen, in onderbroken diensten of nachtdienst voor 5 of 7 jaar, respectievelijk 10 en 15 jaar voor het einde van de arbeidsovereenkomst.

Deze regeling moet vastgelegd worden in een sectorale cao. Kies hierna je regio en sector voor informatie op maat.

https://www.hetacv.be/mijn-loopbaan/...r/pensioen/swt
Jantje is offline   Met citaat antwoorden