Los bericht bekijken
Oud 5 mei 2010, 23:50   #54
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Ja, dan zit het voor PVDA wel snor . Trouwens, wat draagt het er dan toe bij om andere kleinlinkse organisaties steeds opnieuw te kleineren? Je bent zelf maar een kleintje hoor.

Soit, genoeg hierover.
Ik heb op geen enkel moment gesuggereerd dat de PvdA een grote partij is. En de PvdA heeft in haar verleden tal van fouten gemaakt: suivisme tav China, een opbodpolitiek, gauchistische overdrijvingen,... Tegelijkertijd was er het ideaal 'dien het volk' waarbij intellectuelen in het fabriek gingen werken (waar de trotskistische beweging steeds heel meewarig op neerkeek) waarbij artsen en advocaten zich belangeloos inzetten. Vooral die concrete praktijk zorgde ervoor dat de dogmatische 'afwijkingen' overwonnen werden. Vanaf 2004 is er gekozen voor een vernieuwingsproces: een ontpoppingsproces waarbij alle dogmatische overbelast werd afgeworpen zonder het (marxistisch) kind met het badwater weg te gooien.
Lees het weekblad, Marxistische Studies, de campagnedossiers er op na: is er sprake van dogmatische, stalinistische, maoistische, wereldvreemde,... standpunten? Ik zou daar dan graag concrete voorbeelden van zien.
Op een paar jaar tijd is het ledenaantal van de PvdA gegroeid van 1500 naar 4000 en nu met de kiescampagne gaan daar 100-den nieuwe leden bijkomen, dus ja: ik denk dat de PvdA in vergelijking met LSP, SAP, Cap, ... een beslissende voorsprong heeft genomen en is uitgegroeid tot hét linkse alternatief. Het linkse debat moet volgens mij vooral gaan over de vraag bij welke organisatie je als linkse militant aansluit want het volstaat niet om leuke ideeën te ontwikkelen of om de wereld te begrijpen
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden