Los bericht bekijken
Oud 18 augustus 2008, 23:49   #143
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Gis,
wat zit jij toch in je broek te krabben.

De broer van mijn moeder is dominee, langs grootmoeders kant heb ik een nonkel pastoor en 3 tante nonnekes.
Langs mijn vader zijn kant zijn er dan ook nog eens 5 mensen die tot de religieuze voorgangers behoren.
Tot mijn vrienden behoort een van de organisten van het Antwerpse kerkfabriek en zelfs ben ik een vaak geziene gast in verschillende abdijen.
Allee je bent al katholieke en protestantse erediensten door elkaar aant gooien ook.

Citaat:
De kleine bijdragen voor een turnkring die ze moeten betalen om de sportzaal van een vrije school te mogen gebruiken op schooldagen is slechts 200€ per uur.
Het gebruik van het parochiecentrum kost een toneelvereniging maar 500Euro voor een avond.
Dit is dus dikke zever: 500€/ uur daar betaal je de Kortrijkse schouwburg mee voor het afhuren voor een concert. Voor 1000€ / avond heb je de Vooruit in Gent. Dan ga jij me niet wijs maken dat de plaatselijke toneelvereniging 20.000bef betaald voor het afhuren van een zaaltje ergens in de achterbuurten.
Trouwens de retributie in culturele centra is bepaalt door de gemeentewet en kan max 250€ bedragen voor een opvoering voor een zaal tot 400 man en 500€ voor culturele erkende vereniging in een cultureel centrum tot 1000 man (dus zoals een schouwburg, CK De Spil in Roeselare)
Citaat:
De gemeente heeft zelfs totaal geen uitstaans met de boekhouding van een kerkfabriek. Een kerkfabriek moet zijn boekhouding inleveren op de dekenij, sommige parochies en kerkfabrieken lopen zelfs over verschillende gemeente.
En sommige kloosters en abdijen hebben samen met hun kerkfabriek eigendommen in verschillende gemeentes, er zijn er zelfs die eigendommen in het buitenland hebben.
Maar de gemeente heeft er totaal geen zaken mee hoeveel stookolie een kerk verbruikt, of een kerk stoeltjesgeld vraagt of niet, of een kerk 100 of 250Euro vraagt voor een huwelijk.
Kerk en staat zijn hier gescheiden en de kerk duld geen inmenging van overheidsdiensten in haar zaken en beslissingen.
Kerkfabriek haar boekhouding laten goedkeuren door de gemeente. Joengestoch wat gaan we nog horen.
Nu gaan we het hebben zie,
De rol van de kerkfabrieken is zelfs opgenomen in de GEMEENTEWET, en is WETTELIJK verplicht de volledige boekhouding te verantwoorden aan de gemeenteraad.: (art. 12 van het Keizerlijk Decreet van 30 december 1809, art. 255 van de Nieuwe Gemeentewet). Dit om de heel eenvoudige reden dat de kerkfabriek eigendom is van de gemeente.

Citaat:
De parochie Baarle mag zelfs gaan zorgen dat ze zowel een Nederlandse als een Belgische boekhouding hebben, Want die moeten dan hun boekhouding zelfs door twee landen laten goedkeuren.
Nogmaals een parochie is niet gelijk aan de kerkfabriek
Citaat:
Joenk, dat Giserke onzin verkoopt over de boekhouding laten goedkeuren kan je zelf vaststellen in Essen, waar de parochie st. Pieter ( Den Hoek) over twee gemeentes loopt, want een deel van die parochie is nog steeds Kalmthout.
En nu kun je beter stoppen met je belachelijk te maken. Je weet zelfs niet dat de kerkfabriek geen eigendom is van het bisdom, maar van de stedelijke overheden. De kerkfabriek beheerd overheidsgebouwen die ingezet worden voor erediensten. En meer en meer voor andere activiteiten ook.
Een parochie is een vereniging van de kerk, en die worden beschouwd zoals alle andere verenigingen. Wat de kerk intern doet met die parochies is geen zaak van de gemeente.
giserke is offline