Los bericht bekijken
Oud 5 december 2008, 12:39   #127
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Neen, dat is het helemaal niet, Mitgard.
Enfin, het zal ook wel zo zijn dat 'machtsverhoudingen' een rol spelen, hoor, daar niet van. Als de overheid, bijvoorbeeld, alle productiemiddelen in handen heeft, dan zal jij inderdaad daar moeten werken waar de overheid u zet, bijvoorbeeld. In een vrije markt heb je gelukkig nog een veel grotere keuze - geen absolute keuze, dat bestaat niet, maar ze bestaat gelukkig wel.
ik vind ook niet de de overheid alle productiemiddelen in handen moet hebben.
ik ben tot nader order geen communist.
het maakt voor de productiemiddel-loze trouwens weinig uit dat de staat of de kapitalist de productiemiddelen bezit, hij is even onvrij.
alleen heeft hij in een democratie invloed en controle op de staat, waar hij in het staatsloze kapitalisme geen enkele controle heeft op de bezitters van de productiemiddelen, en dus de speelbal van de grillen van de markt en de kapitalisten is.

Citaat:
Dat een economisch systeem geen 'natuurwet' is, is waar. Communisme of een complete vrije markt - dat zijn zaken waar mensen voor zullen moeten kiezen. Doch, dat neemt niet weg dat er geen economische wetmatigheden zijn en als je welvaart en dergelijke belangijk vindt, dan ga je toch moeten neigen naar een vrije markt, hoe pijnlijk dat dat ook is om te aanvaarden.
voor mijn part mag er vrij initiatief zijn, vrije concurrentie en mag op vele domeinen van productie en consumptie de markt spelen.
alleen dient m.i. de overheid corrigerend op te treden om de excessen van de markt in te perken en diegenen die noodzakelijkerwijs uit de boot vallen in de markt, op te vangen.
bovendien lijkt het mij ook verstandig om bepaalde openbare dienstverlening aan de overheid over te laten.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden