Los bericht bekijken
Oud 14 augustus 2020, 07:28   #4971
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht

Volgens Vandelanotte
is de opofferingslogica wel gebruikt. Alleen blijkt die niet door de politiek maar door zorgsector te zijn afgedwongen. De politiek heeft normaal het laatste woord en is er dus uiteindelijk in meegegaan veronderstel ik.
Ik weet niet of dat de dynamiek is geweest. De vereniging van geriaters en de universitaire ziekenhuizen hebben in maart inderdaad beslist om capaciteitsproblemen te vermijden door triage, en om dus af te stappen van het first come, first serve principe.

Dit is gebeurd in navolging van academici in Italië, dat werd ook letterlijk zo gezegd in artikels.

Ik denk dat zowel politiek als medische overheden toen vooral bezig waren met gezichtsverlies te vermijden. Als ze niets deden was de kans groot dat de ziekenhuizen overstelpt werden en de pers hier taferelen uit derde-wereldlanden zouden vaststellen.

Dus het doel was niet om doden te vermijden in WZC. Het doel was om de ziekenhuizen niet dicht te laten slibben en te tonen dat Europa veel rijker en beter georganiseerd is dan elders, of toch zeker niet slechter.

Ik denk dat zowel medici als politiek daar vragende partij voor waren. Daarom beslisten medische autoriteiten dat het ethisch oké was om bepaalde patiënten alleen palliatieve zorgen toe te dienen.

Dat dokters in sommige extreme situaties moeilijke beslissingen moeten maken is van alle tijden. Maar dat men dat centraal beslist en de modaliteiten vastlegt, zodat individuele dokters eigenlijk gestimuleerd worden om voor dat soort ethische vragen een eenvoudige flowchart te volgen, dat is wel nieuw en redelijk zorgwekkend.

Het laatste is daar nog niet over gezegd, denk ik.

Laatst gewijzigd door discuz : 14 augustus 2020 om 07:30.
discuz is offline   Met citaat antwoorden