Discussie: Anuna is back!!
Los bericht bekijken
Oud 5 april 2021, 15:06   #111
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Hoe komen olie en steenkool lagen dan aan hun opgeslagen CO2?
Steenkool komt van planten. Maar wat wij terugvinden als steenkool is maar een piepkleine fractie van het aantal keren dat dat koolstof rondging he.

Ik bedoel maar: een koolstof atoom is heel vele keren CO2 geweest, dan terug hout of bladeren, dan terug CO2, dan terug hout of bladeren, en zo nu en dan ging daarvan een kleine fractie door sedimentatie geologisch opgeslagen worden he. Er waren specifieke condities nodig om hout NIET laten te rotten en geologisch op te slaan. Veruit het meeste hout ging rotten (of branden).

Natuurlijk, na vele miljoenen jaren begint dat onefficiente proces wel degelijk massa's koolstof op te slaan. Maar je moet niet denken dat bij 1 boomgroei, plots alle wouden van de wereld in een keer geologisch begraven waren he.

Ik kan de verhoudingen niet, maar stel dat er 10 000 bomen groeiden, dan zal er daar 1 van "steenkool" worden en de 9 999 anderen gaan rotten. Doe dat echter een miljoen jaar lang, en neem aan dat die bomen 100 jaar worden, ja, dan heb je gans het bos uiteindelijk begraven en in steenkool omgezet.

Olie komt meestal van algen als ik het goed voorheb, en vindt zijn oorsprong in oceanen. Ook daar is het een inefficient proces. Ongeveer 1% van alle organisch afval in de oceaan wordt petroleum.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden