Los bericht bekijken
Oud 21 september 2012, 12:24   #45
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Echtscheidingen met de vleet in het de tijd van Jezus in Judea of Galilea? Hebt u daar informatie over? Benieuwd die te horen.

Neen, ik denk juist het tegenovergestelde. De echtelijke relaties waren volgens mij eerder zeer stabiel in die tijd. De vrouw werd geleerd onderdanig te zijn aan de man, veel binnenshuis te blijven, niet in hun eentje met vreemde mannen te praten en dergelijke, kortom zoals het nu nog beleefd wordt in vele islamitische landen. Men hield zich aan de Wet m.b.t. tot de familie, de kinderen, de echtelijke trouw (strenge straffen voor overspel -in theorie toch-) en dergelijke.

Dus ik denk niet dat er heel veel echtscheidingen voorkwamen. Natuurlijk wanneer het te bont werd, waren er zeker ook echtscheidingen. Maar dat waren eerder uitzonderingen volgens mij. Tenzij dat u me kunt overtuigen door teksten dat het anders was in die tijd.
Dat denk ik evenmin. In Deuteronomium 24:1-2 is wel één zin gewijd aan de echtscheidingsprocedure. De Orale Torah heeft dat daarna verder uitgewerkt. Echtscheiding is dus in het Judaïsme vanuit religieus standpunt altijd mogelijk geweest (in tegenstelling tot het Christendom waar in principe echtscheiding niet kon). Maar frekwent was het zeker niet.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden