Discussie: Anarcho-kapitalisme
Los bericht bekijken
Oud 17 oktober 2007, 17:32   #33
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

[quote=GaRnaaLBeeR;3004389]
Citaat:

Somalie lijkt mij een enorm arm land geteistert door een burgeroorlog die gepaart gaat met allerlij autoritaire groeperingen die elkaar opvolgen. En daarbij de gemidelde somalier kent de moderen productie enkel uit de boekjes. Of zit ik daar verkeert

In ieder geval, ik luister....
Ik ga niet ontkennen dat Somalië verre van het liberale wonderland is dat 'wij' beloven.
Maar het is (voor een deel) een land zonder overheid. Punt.

http://www.mises.org/story/2701

En dat is het AK doel. Dat betekent niét dat het kapitaal daar alles te zeggen heeft.

Citaat:
Wat bedoel je, dat zoals gewoonlijk op de staat gerekent moet worden om pro kapitalistisch maatregelen gedaan te krijgen?
Neen... AK is niet 'pro kapitalisme'. Dat kan niet. AK staat voor 'geen overheid'. Dat kan je - en zal wrslk ook in de Westerse wereld - kapitalistisch/liberaal ingevult worden. Dat is individueel, natuurlijk.

We gaan iig een overheid (en dus de steun van het volk) nodig hebben om liberaal wonderland te bereiken. Maar er zijn héél, héél, véél mensen (ook héél rijke mensen...) die geen enkele baat hebben bij een liberaal land.

Het grootkapitaal zal - als we de thesis van 'iedereen is een rationele egoïst die enkel voor zichzelf stemt' volgen - niét (echt niet) liberaal stemmen. Zij winnen dan ook bij de huidige maatschappelijke omstandigheden.

Citaat:
Je kan in ieder geval toch niet ontkennen dat wanneer mensen zich verenigen, die in staat zijn om maatregelen af te dwingen.
Daar ben ik absoluut voorstander van. Vakbonden, graag! En al die shit. Alleen; niet 'wettelijk' en 'van de moeten' door een overheid...

Citaat:
Kapitalisme bestaat al langer als 200 jaar, en ik heb nog nooit gehoort van mensen die over die periode samenklitten om bevoorbeeld lastenverlagingen te eisen.
Moet dat dan?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden