Los bericht bekijken
Oud 31 oktober 2017, 23:56   #9
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
dus men hernoemt hier bewustzijn in god
zijn we dus weer woordspelletjes aan het spelen en ik heb geen zin om ene hele lap tekst woordgegochel, semantische spielerei en woordacrobatie te lezen. dan weet ik op het einde niet meer of mijn kat nu een hond of eerder een muis is

bewustzijn is de mogelijkheid of het besef hebben van je omgeving en jezelf in tijd, ruimte etc
Als er goden bestaan, leven ze in bewustzijn.
Dat is niet hetzelfde als bewustzijn god noemen.

Ik noem bewustzijn bewustzijn.
Kan ik bewijzen dat het idee, dat ik breng de waarheid is..? Neen.
Maar het is voor mij het meest waarachtig.. en in mijn gedachten bindt het alles met alles.. mensen met mensen; mensen met natuur en universum, en theorieën met theorieën (geloven, wetenschappelijke, esoterische, filosofieën, ..). Voor mij is bewustzijn, datgene waar alles in leeft en wat leeft in alles. En als mensen hun verhalen laten overeenstemmen, dan beleeft de mensheid een ander verhaal. En misschien één dat wat vrolijker is. Maar ieder moet maar voor zich uitmaken hoe die de werkelijkheid beleven wil..

En het klopt, bewustzijn is de mogelijkheid om besef te hebben van jezelf in tijd en ruimte.. maar bewustzijn gaat verder dan jezelf. Bewustzijn is voor mij, dat wat alles ervaart wat alles en iedereen hier en nu ervaart.. Hetgeen u op dit moment ervaart; wat ik ervaar; wat mijn hond en al het andere hier en nu ervaart.. dat is wat bewustzijn allemaal ervaart.. alle tijden, alle plaatsen.. zonder grenzen.. En alles is uit dat opgebouwd. Het meest kleine deeltje in materie is dat. Jij bent dat = tat tvam asi (wiki); of met andere woorden: uw meest essentiële zelf, uw meest pure en zuivere zelf is geheel of deels identiek aan de Ultieme Waarheid, dat waaruit alles bestaat..

En in sommige wetenschappelijke kringen, delen ze steeds meer die mening of dat idee.. zoals in dit half uurtje docu.. what is reality? Al willen ze er uiteraard geen religieus of spiritueel sfeertje aan koppelen, omdat ze wat ervaring missen.. mij niet gelaten.. Je kan wetenschappelijk onderzoeken wat water is en er allerlei nuttigs over te weten komen, maar je ervaart de nattigheid pas als je water voelt. Zo simpel is het. Mystieke en spirituele sausjes heb je daarbij niet nodig, maar maken het smeuïger..

Dat we nu leven in tijden waarin materialisme de ultieme waarheid is en waar ratio heerst en het summum is, tja.. wat mij betreft is het leven te wonderlijk om het met ratio alleen te beschrijven of te beleven. En als ik rond mij kijk, zie ik heel wat trieste en gedeprimeerde mensen.. het verhaal waarin mensen nu leven is gewoon koud en leeg. Het leven is onzin, is het motto en iedereen doet maar op.. Individualisme op alle vlak.. Het psychisch leed is groot in de samenleving, maar ’t interesseert blijkbaar niet veel volk om daar eens serieus aandacht aan te geven op een hoger niveau dan wat symptoombestrijding. Mensen zijn geen afzonderlijke entiteiten.. Gisteren zag ik deze conferentie, waarin een wetenschapster met heel wat titels het bewustzijn eens uit de doeken kwam doen; om uiteindelijk te besluiten, dat ze niet kan verklaren hoe het brein bewustzijn genereert. Wauw.. geweldig. Dat ik dat heb uitgekeken.. merde zeg.. Zo triest, veel geleerde praat, daar niet van.. Maar het brein genereert bewustzijn helemaal niet. Het brein voelt dat.. mensen zijn geen afzonderlijke entiteiten op deze planeet.. we zijn er mee verbonden. En die verbinding gaat diep.

En dat mensen, ‘bewustzijn’ in het verleden god genoemd hebben, kan best zijn; maar zal mij eigenlijk worst wezen. Ik ben niet geïnteresseerd in de oppervlakte van de godsdiensten, maar wel in wat er in de diepte te vinden is.. en in de symboliek.. zoals de vele geometrische figuren.. de slang die in haar eigen staart bijt.. de draak die het licht draagt.. Wat schuilt daar allemaal achter..? Wel, nu weet ik het. Leef ik nu met rituelen? Neen. Heb ik een antwoord op alle vragen? Neen, verre van.. de diepte kent immers geen bodem. En als je denkt het begrepen te hebben, sta je terug aan ’t begin. Denk ik dat alle antwoorden correct zijn? Nope, ik zal me hier en daar zeker vergissen, maar in grote lijnen.. of voor de grote levensvragen, heb ik een voldoende waarachtig en bevredigend antwoord gekregen.. En dat geeft een gevoel van vreugde.. alle puzzelstukjes vielen samen en ik voelde de schoonheid van het leven..

En wat ik heb onthouden uit het double slit-experiment is dat de waarnemer de ervaring beïnvloedt.. dus hoe ik naar het leven kijk of hoe ik waarneem, is wat ik ervaar.. en mijn ervaring is slechts één van de oneindige mogelijkheden.. en dat geldt voor iedereen op alle niveaus.. materie is een manier van kijken.. uw mentale staat is dat ook.. en het leven en de dood.. hahahaaaa.. alles werkt in overeenstemming..

Ach.. bullshit voor mensen met een mentaliteit van vierjarigen.. dat kan ook..

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 1 november 2017 om 00:02. Reden: linkjes vergeten
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden