Los bericht bekijken
Oud 16 september 2018, 16:00   #34
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad zijn het eerder de communautaire internet gemeenschappen die dood gaan door die wet. Tenzij ze gedecentralizeerd worden, en er geen verantwoordelijke meer van is.

Er is trouwens een ander probleem: wat is nu echt "copyright" materiaal ? De oude manier van doen was dat het de rechthouder is, die moet vaststellen dat zijn ding onrechtmatig gecopieerd wordt, en daar actie voor onderneemt.

Maar nu moeten internet bedrijven zelf nagaan of ergens iets niet per ongeluk een copyright zou hebben. Zij moeten dus ergens een database hebben met ALLE MOGELIJKE copyright werken. Wie voedt die ? Als ik een foto maak van iemand, is dat mijn foto, en dan heb ik daar copyright op. De persoon kan bezwaar maken dat ik hem gefotografieerd heb, maar de foto zelf is mijn eigendom. Mag ik de Youtube database opvullen met al mijn eigen foto's ? Wil dat zeggen dat als ik 20 foto's van Macron heb gemaakt, elke lichtjes overeenkomstige foto van Macron nu van het internet zal verdwijnen, want te goed trekkend op MIJN foto's van hem ?
Mag ik fotootjes maken van een boom, en alle beelden die op die foto trekken worden nu automatisch door Youtube geweerd ? Als ik twintig fotootjes maak van Trump, komt zijn gezicht dan nergens meer voor ?

Want hoe "gelijkend" moeten twee foto's zijn opdat de ene een inbreuk is op het auteursrecht van de andere ?

Want het auteursrecht is immers zo, dat je niet eens auteursrecht moet aanvragen. Het is AUTOMATISCH. Ik moet dus nergens "bewezen hebben" dat het mijn werk is, het volstaat dat ik verklaar dat het mijn werk is. Enkel een rechter zal kunnen uitmaken wie de eerste was in geval van conflict, maar Youtube kan dat niet.




Nee, dat is onmogelijk. Dat is de onmogelijke technische taak van zoiets als HDCP.
Het fundamentele probleem dat cryptografisch niet op te lossen is, is dat de opdracht is om iets geheim te houden aan wie je het geheim vertelt.

Als ik "content" koop, dan moet men het mij mogelijk maken om de onvergrendelde content te zien. Als ik die content met mijn ogen kan zien, en met mij oren kan horen, dan is op een zeker moment, de content in mijn apparaat "zichtbaar", en in electronische vorm. Niks kan zo gemaakt worden, dat het mij onmogelijk is om een electronisch signaal dat mij zichtbaar gemaakt wordt en onvergrendeld is, te copieren in onvergrendelde vorm.

Beschouw een film: in het simpelste geval laat ik een camera naar mijn scherm kijken, op dezelfde manier dat ik met mijn ogen naar mijn scherm kijk. Hoe ga je dat vermijden, en mij toch naar de film laten kijken ? In een cinema zaal kan je camera's verbieden, maar bij mij thuis ?
En in de nieuwsuitzendingen gaan we terug naar vroeger: enkel nog Reutersmededelingen of eigen reportages.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden