Los bericht bekijken
Oud 8 juli 2015, 07:38   #13
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zoals Bad Atilla in een ander draadje in dit subforum vandaag erop wees dat het hier om een manco in de vlaamse regelgeving gaat, is het dan ook aan de vlaamse overheid om hier de regels duidelijk te stellen.
Voor één keer moet ik Homans gelijk geven, pas het decreet aan zodat de carrousel van voordrachten niet meer mogelijk is. Problem solved.
Damien Thièry mag dan een relnicht zijn, hij gebruikt wel de mogelijkheden die de vlaamse decreten hem leveren.
Als dit stopt, zal het voor iedereen beter zijn. We hebben als maatschappij geen tijd voor dergelijke onzin.
Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik overtuigd ben van het nut van een regeringscommissaris. In een andere post had ik reeds voorgesteld om een regeringscommissaris naar Linkebeek te sturen, maar diens bevoegdheden zijn zo beperkt, dat hij geen oplossing zal bieden...
De dagdagelijkse taken van de gemeente overnemen? Op welke basis? De taken van de burgemeester overnemen? Ik denk niet dat hij dat zomaar mag doen... Een burgemeester aanstellen? Daar is hij niet bevoegd voor...
Een regeringscommissaris wordt immers ingeschakeld wanneer een gemeente een wettelijke verplichting naast zich neerlegt, maar Linkebeek houdt zich, volgens mij althans, wel degelijk aan de regels.

Neen, de enige oplossing is het gemeentedecreet zo aanpassen dat een carrousel niet meer mogelijk is. Maar ik begrijp dat sommigen daar vragen bij hebben. Een wet of een decreet voor één geval aanpassen, is altijd gevaarlijk, en kan als een boemerang terugkeren.

Bovendien is het zo dat het gemeentedecreet zeker nog één ander zwakke punt vertoont: niks belet Linkebeek om iemand anders voor te dragen, die benoemd wordt, die zich dan "afwezig" verklaart, en zijn bevoegdheden overdraagt aan ... Thiéry, en neemt dan ontslag als burgemeester.

Maar bon, kern van het probleem is dat de benoeming van Thiéry een symbolische machtsstrijd is geworden waar geen van beide kampen nog kan wijken zonder ernstig gezichtsverlies. De verklaringen van Homans spreken boekdelen ("ik zal Thiéry nooit benoemen") evenals de systematische voordracht van Thiéry. Een compromis lijkt mij dus uitgesloten. Ben benieuwd wie het uiteindelijk zal winnen.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 8 juli 2015 om 07:46.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden