Los bericht bekijken
Oud 13 april 2021, 08:28   #18
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Je hebt verkeerd voor wat ik wil zeggen, maar je geeft wel een mooie aanzet. We zitten inderdaad in de sfeer van "weg met alles wat we gerealiseerd hebben".

Alles wat ervoor gezorgd heeft dat we een rijke welvarende maatschappij geworden zijn, alles dat ervoor gezorgd heeft dat we zo oud worden wordt nu steeds meer overboord gegooid onder het mom van "schadelijk".

Voor we zaken als verbrandingsmotoren of pesticiden hadden werden mensen maar half zo oud als nu. Het is juist door zulke zaken dat we ons hebben kunnen ontwikkelen tot een samenleving die meer doet dan gewoon overleven, een samenleving waarin er een overvloed aan bijna alles is.

Maar vandaag zitten veel mensen zodanig in die bubbel van overvloed dat ze vergeten welke industrie en logistiek daar achter zit. Dan beseffen ze niet meer dat het juist door die zaken die ze willen verbieden en afschaffen komt dat ze die mogelijkheid in de eerste plaats hebben.

Kort samengevat, de enige reden waarom mensen oud genoeg worden om alzheimer te krijgen is omdat onze moderne maatschappij ondanks/dankzij haar pesticiden dat mogelijk gemaakt heeft.
Wat een hoop nonsens alweer die ook totaal niets met elkaar te maken heeft. Ik weet niet welke leeftijd u hebt, maar ik meen wel vrij bejaard, gezien eens te meer blijkt dat u een acuut probleem hebt met vooruitgang en evolutie. Dat is een kenmerk dat bijzonder typerend is voor Belgen, die vastgeroest zitten in een eng keurslijf, hun gewoontes, alles enggeestig benaderen en aan tunnelvisie leiden. Van het type dat wanneer ze vroeger geleerd zouden hebben dat ze soep met een vork moesten eten, ze dat ook hun leven zullen blijven doen in plaats van dit in vraag te stellen en of je soep niet beter met een lepel zou eten bijvoorbeeld.

Het is uiteraard zo dat bepaalde evoluties ons in staat hebben gesteld om snel te groeien en een bepaalde welstand te bereiken. Die snelle groei is echter niet duurzaam en nefast op heel wat andere domeinen. Onhoudbaar op termijn in feite. Aan de hand van kennis en ervaring kan men dan daaraan tegemoet komen aan de hand van een andere benadering, alternatieven, andere technologieën en dat heeft ook nougabollen te maken met "weg met alles wat we gerealiseerd hebben" of overboord te gooien onder het mom van "schadelijk".

Zo heb ik zelf nog nooit gif gebruik in mijn woning of tuin. Ik zou niet weten welke meerwaarde dit zou hebben, integendeel, ik zie enkel negatieve gevolgen.

Ik verplaats mij ook regelmatig met de fiets, waardoor ik fit, fris en monter blijf. Ook hier zie ik enkel negatieve gevolgen wanneer ik - als een echte Belg en dus kip zonder kop - steeds en automatisch - met oog - en oorkleppen op - de auto zou nemen.

Als u meent dat het in het rondspuiten van vergif in uw tuin en alle verplaatsingen met de auto doen zo moet omdat het "tekenen van vooruitgang zijn", dan toont dit vooral aan dat u zelf een gebrek aan kritische geest hebt en dat u zelf problemen hebt met de vooruitgang, niettegenstaande u de voortgang die u met de paplepel is ingegeven wel zonder problemen slikte.

Maar goed, als u zelf voorstander bent van autogebruik in de stad en zelfs daar de problemen niet van slaagt in te zien, dan denk ik dat het een hopeloze discussie is.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden