Discussie: Wij zijn Germanen.
Los bericht bekijken
Oud 28 november 2022, 13:11   #207
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Onzin. Het is ook geen kwestie van gelijk hebben. Dat wij in hoofdzaak van Franken afstammen is een historisch feit namelijk
Ook dat weet ik niet. Ik weet wel dat we Frankische HEERSERS gekend hebben, maar in welke mate de bevolking hierdoor Frankisch was, weten we niet.

Ik bedoel maar: je lijkt een genetische correlatie (verwantschap) te zien als een BEWIJS voor onze Germaanse herkomst, maar dan moet je op niet-genetische overwegingen gaan steunen om te stellen dat het wel degelijk over Germaanse herkomst was dat die genetische verwantschap ging.

Dat Frankrijk het rijk der Franken is, is allemaal op school geleerd. Maar dat is dan juist in tegenspraak met uw beweringen dat het gros van de bewoners van het huidige Frankrijk helemaal niet zouden afstammen van Franken.

Kortom, Frankrijk was het Rijk der Franken enkel maar omdat ze onder het juk zaten van een Frankische heerser ; maar dat veranderde de aard van het volk niet - hoewel misschien wel hun (opgelegde) kultuur.

Als het Rijk der Franken al geen Germaanse taal zou spreken, of ooit zou gesproken hebben, is het een beetje eigenaardig allemaal, niewaar, om te stellen dat WIJ in het grondgebied dat nu Belgie is, zouden afstammen van Germaanse Franken "omdat" we een Germaanse taal zouden praten, maar dat de inwoners van het Rijk der Franken geen Germaanse taal spreken.

Ik denk dat men een hutsepot maakt van culturele invloeden, origine van de leidende klasse, en de eigenlijke volksaard zelf.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden