Los bericht bekijken
Oud 21 mei 2009, 19:25   #294
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter
 
Fallen Angel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2008
Locatie: 9th circle of Hell
Berichten: 9.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FerdiEgb Bekijk bericht
Ik heb deze discussie nu een tijdje gevolgd en heb weinig toe te voegen aan wat patrickve vertelt. Enkel een paar aanvullingen en vraagjes...

Ik heb zelf in lang vervlogen tijden ooit stage gelopen in Belgonucleaire, toendertijd in Mol zoekend naar oplossingen om het "moeilijkste" afval strontium en cesium te concentreren uit de opwerkingsvloeistoffen. Sindsdien geen binding meer gehad met iets dat met nucleair te maken heeft.

Wel heb ik de beslissing van de regering om uit te stappen uit het nucleaire tijdperk als zeer dom beschouwd, zeker omdat er (nog lang) geen goeie, betaalbare en technisch haalbare alternatieven zijn.

Om van de alternatieven te spreken: ik heb er aan gedacht om zonnepanelen te installeren, maar dat is bij mijn huis niet erg zinvol (Oost-West dak...) en de kostprijs, ondanks de subsidies en een goed pensioen moeilijk om even op te hoesten... Zonnepanelen hebben het voordeel dat ze beter voorspelbaar zijn dan wind, en stroom leveren op het ogenblik dat het verbruik het hoogst is. Of dat werkbaar is/blijft boven 20-30% van de basislast is wel een open vraag, zolang er geen efficiënte, betaalbare, manier is om reusachtige hoeveelheden electriciteit op te slaan. Dat laatste geldt zeker voor windenergie. Die veranderen zo snel in regime dat men klassieke centrales moet laten bijstaan om dat op te vangen (met pure verspilling van energie tot gevolg: tot 30% van de vollast om niets te produceren).
Er zijn er toch redelijk veel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_storage

De efficiënste opslag is de opslag in supergeleiders.

En voor België zouden de grote oude mijnen ideaal zijn voor een CAES systeem.
__________________
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken.
Enkel voor educatieve doeleinden .

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 21 mei 2009 om 19:30.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden