Los bericht bekijken
Oud 18 december 2009, 17:25   #50
fb718882
Gouverneur
 
fb718882's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2007
Berichten: 1.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Somu Bekijk bericht
De algemene visie van het Westen is dat een democratie, hoe chaotisch ook, altijd beter is dan een dictatuur. Maar is dit wel zo? Zou het niet mogelijk zijn om gelukkig te leven binnen een zgn. 'donkere' dictatuur?
Zou het vb. ook niet mogelijk zijn de politieke crisis op te lossen door een tijdelijke dictatuur?
Ik kom regelmatig in Tsjechië , en het is interessant om te vernemen wat de mensen er denken over het verschil van leven tussen vroeger onder het
Kommunisme en nu .
De eerste jaren na de wende was iedereen in euforische stemming , want "nu" zou alles beter worden , met vrijheid , en iedereen zou rijk worden zoals in het Westen . Die euforie was echter snel voorbij .
Vooral de ouderen zeggen dat ze nu beseffen dat het "vroeger" toch ook allemaal zo slecht nog niet was . Er was niet veel , maar er was van alles genoeg en iedereen had werk , en onderwijs en gezondheidszorg was
nagenoeg gratis , iedereen was verzekerd van pensoen op de oude dag .
En nu ? Tsja , vroeger moesten we 5 jaar of langer wachten op een Skoda of Trabant , en nu rijden we ook met VW en Renault . En er is veel meer luxe dan vroeger . Maar .... we weten niet of we morgen niet zullen worden ontslagen , huishuur en schoolgeld en dokterskosten zijn onbetaalbaar , veel mensen zijn werkloos , bedrijven gaan failliet ....

DE grote teleurstelling is : de zekerheid is weg !

Hebben ze dan heimwee naar een dictatuur ? Nee , maar de democratie heeft , zeker wat de materiële kant betreft , hoegenaamd niet gebracht wat
ze er van gehoopt hadden . Iemand zei me :" Ik voel mij absoluut niks vrijer dan vroeger , en daarbij , wat zijt ge met vrijheid als ge zonder werk valt en geen geld hebt voor de school of de huishuur of het ziekenhuis ? "

De vraag "wat is beter , democratie of dictatuur" is niet zo simpel te beantwoorden . Beide hebben hun voor- en nadelen .
__________________
Du passé, gardons la flamme, non les cendres.
Мы наш , мы новый мир построим .
Vulpes pilum mutat , non mores .
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden