Los bericht bekijken
Oud 25 december 2016, 13:56   #39623
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik ben wel een beetje gevleid dat ge u mijn eigen terminologie eigen maakt.

Maar Nederlanders zijn voor mij hetgeen de kaart van de 17 provinciën omvat. Al besef ik dat er slechts weinigen zijn die buiten het huidige Nederland wonen en zich daarmee nog identificeren. Maar goed, daar ligt dan een toekomstige marketingstaak verscholen.

De redenen dat ik een plaats zie voor de anderstalige Nederlanders binnen een drieledige konfederale herenigde Nederlanden kent ge, maar d?*?*r kan ik u nog niet van overtuigen:
1. Een buffer tegen de erf- en aartsvijand, volledig in de geest van het Kongres van Wenen, de Pragmatieke Sanctie van Keizer Karel, en de buitenlandse politiek van Jacob van Artevelde, één der eerste Nederlanders avant-la-lettre.
2. Ten allen prijzen moet vermeden worden dat diezelfde vijand geopolitiek wéér eens sterker wordt.
Gij gaat nu stellen: Maar dan beginnen de Franstalige terroristen weer te stoken. En dan benadruk ik weer dat het een zeer losse konfederale statenbond wordt waarin ze enkel maar de konfederatie kunnen, verlaten zonder Vlaanderen ditmaal mee te trekken want dat wordt samen met de noordelijke Nederlanden veiling verankerd in een Dietse éénheidsstaat.
Maar goed, ze zullen er niet eens willen deel van uitmaken.

Ge vergeet, of negeert de geschiedenis, dat de Nederlanden nu éénmaal een drievolkerenland zijn. Anderstalige Nederlanders het Nederlands willen opdringen komt dan overeen met de Turkse staat die van de Koerden wil Turken maken.

Hoe gaat dat daar precies ?
En hoe zit dat in Frankrijk ?
In de Nederlanden zal er één taal dominant moeten zijn, dat is dus Nederlands en geen Fries of Frans. Verder geldt dat nu ook al het juridisch gebruik van het Fries beperkt moet zijn tot de eigen regio, tenzij men de eed zal afleggen. Dus is het toch logisch te toetsen of men waarlijk de Nederlandse taal machtig is. Tenslotte zijn wij geen Europees parlement.

Verder Vlamingen zijn Nederlanders en dus geldt dat automatisch de juridische status van het Nederlanderschap zal worden gegeven. Vergelijk het met de "Oekraïnse" bewoners op de Krim, de Russische federatie schonk hun ook Russische paspoorten.
Over op welke manier dus het hoe en wat kan ik niet zeggen, lijkt mij vooral een uitvoeringskwestie, dus een detail.

Analoog aan Noord Ierland omdat er de regel geldt dat indien men voorouders heeft in de republiek ook een Iers document kan aanvragen, zeer actueel nu met de Brexit.

Over Frankrijk, in Frankrijk is er wetgeving dat inwoners van voormalige Franse gebieden het Franse staatsburgerschap kunnen aanvragen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 december 2016 om 14:00.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden