Los bericht bekijken
Oud 25 maart 2008, 17:46   #17
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Boadicea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 10.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Ten eerste had de joodse staat nooit moeten opgericht worden; dat was gewoon vragen om een massale arabische tegenreactie en een hernieuwde Intifada. Maar de staat is er nu eenmaal, en we kunnen ze niet gewoon wegvagen. De joodse volksverhuizing die daardoor veroorzaakt zou worden, zou enkel het probleem maar verschuiven (een joodse staat in de VSA is theoretisch een goede oplossing, maar praktisch onhaalbaar). Daarom lijkt me de oprichting van twee onafhankelijke staten, Israël en Palestina, me de beste oplossing (al zal dat het geweld zeker en vast niet oplossen, denkende aan de radicalen langs beide zijden). Er dienen duidelijke grenzen afgebakend te worden, waaraan niet getornd mag worden (grenzen die ook een leefbare, dus redelijk grote Palestijnse staat garanderen).

En het belangrijkste van al: de VSA en de rest van het westen moet onmiddelijk stoppen met onvoorwaardelijke steun aan Israël te verlenen!
Deze mening sluit nauw aan met wat ik denk. Ja: ik heb kritiek op de manier waarop Israël is opgericht. Dat was op een compleet foute manier gebeurd, maar inderdaad ben ik ook van mening dat men de ene fout niet met de andere kan oplossen.

Ik ben dus geen voorstander van de vernietiging van Israël. Deze staat bestaat nu eenmaal en wordt internationaal als dusdanig herkent. Er is al genoeg bloed vergoten bij de oprichting ervan, laten we dus duidelijke afspraken maken, om het geweld in de toekomst, zowel langs Palestijnse, als langs Israëlische zijde af te bouwen.

Niemand wint eigenlijk bij het conflict. Er vallen langs beide zijden burgerslachtoffers en de vraag blijft daarom wat het sop op de kolen waard is.

Wat de US betreft: dat is een ander land dat het onze. Daar hebben wij ons niet mee te moeien. Elk land kiest zijn eigen bondgenoten. Als de US banden met Israël wil aanknopen, is dat hun verantwoordelijkheid.

Persoonlijk zal het me worst wezen op welke grond een staat opgericht wordt. Elk volk heeft recht op een eigen lap staat in mijn ogen en of dat volk zich op een religieuze en/of etnische basis verbonden voelt, dat moet dat volk zelf uitmaken.
Alleen is het best dat men zich bij de oprichting van die staat, zo weinig mogelijk in het vaarwater van een ander bevindt.
__________________
Opgepast voor geiteneukende honden:
http://www.youtube.com/watch?v=ZLyyrLC3cQc
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden