Los bericht bekijken
Oud 19 maart 2007, 12:20   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard Wat met de niet-liberale flaminganten?

Op de nieuwjaarsreceptie van het Vlaams Belang riep uw partijvoorzitter op tot een 'Forza Flandria'. Een Forza Flandria die 'Vlaams en dus rechts is'. Wanneer werd er in de Vlaamse beweging beslist dat Vlaams per definitie rechts is? Of is dat wishfull thinking van het Vlaams Belang?
Wat voor soort 'rechts' die Forza Flandria moest worden bleek ook in de speech van Van hecke. Niet zomaar algemeen breed rechts, neen, het moest blijkbaar liberaal rechts worden. Van Hecke noemde de Vlaamse Beweging één maal, in de personen De Decker en Coveliers (sinds wanneer zijn zij de Vlaamse beweging?). Twee donkerblauwen. Als linkse rat ben ik sowieso al geen VB fan, maar ik had toch een wrang gevoel toen ik de vele solidaristische militanten daar zag staan luisteren.
Enkele weken later las ik dat het Vlaams Belang was gaan koffie drinken met de neoconservatieven in de VS. De grootste imperialisten op deze planeet, die van het begrip 'volkssoevereiniteit' gruwelen en al meermaals ten oorlog zijn getrokken. Tot daar de 'nooit meer oorlog' gedachte van de Vlaamse beweging.
Ik vraag me dus af welke koers het Vlaams Belang wenst te varen? Uw partij profileert zich meer en meer als rechts liberaal (en transatlantisch).

Aangezien Spirit zich ook al (links)liberaal noemt en N-VA in de persoon van Bart Dewever eveneens naar het conservatief-blauwe neigt vraag ik me dus af waar de zéér brede basisbeweging van de Vlaamse militanten die niet liberaal is naartoe moet.
Pelgrim is offline