Los bericht bekijken
Oud 12 augustus 2017, 18:45   #946
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat de Duitstaligen betreft, dat is doodeenvoudig het resultaat van het wraak-verdrag van Versailles. Die mensen hadden er niet om gevraagd in 1919 bij België gevoegd te worden.
Net zomin als dat ze een eeuw eerder, in 1815, ervoor hadden gevraagd om Pruisen te worden ipv Nederlanders te blijven. Taalkundig behoorden die (Eupen en Sankt Vith, tenminste) tot de Platdietse Streek en na 1815 werden ze verhoogduitst. Maar goed, op die manier ontsnapten ze tenminste aan de verfransing die de Limburgse gebieden in Wallonië ten deel is gevallen.
Citaat:
Wallonië was inderdaad van oudsher een deel van de vroegere Nederlanden
Ge vergeet Luxemburg in uw ganse reaktie.
Citaat:
Ik ben er evenwel van overtuigd dat in 1830 het toenmalige "Hollandse" leger het er zeer slecht van af gebracht heeft. Het stond om te beginnen onder het bevel van de zéér francofiele kroonprins (de latere Willem II). De franstalige Brusselse herrieschoppers zouden in hun opzet nooit zijn gelukt als ze geen steun hadden gekregen vanuit Luik. Het Hollandse leger had beter ervoor gezorgd dat de as Luik-Brusselse franstaligen werd doorbroken. Uiteindelijk zou het beter geweest zijn alleen maar Wallonië te verliezen dan gans België.
Inderdaad, want dan was Brussel nu een stad die dapper oprukt naar anderhalf miljoen......Nederlandstaligen.
Het meest ideale scenario zou echter zijn geweest dat men kwam tot een konfederale staat bestaande uit Dietsland, Wallonië en de Duitstalige Nederlanden. Maar tja, de frankofiele heersers die het toen voor het zeggen hadden, hadden daar allerminst behoefte aan.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 augustus 2017 om 18:51.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden