Los bericht bekijken
Oud 10 oktober 2018, 09:33   #60
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Gans die klimaat affaire is dwaas. Niet dat de wetenschap fout is. Maar er zijn 2 heel goede redenen om daar geen politieke rekening mee te houden. En volgens mij een derde die het een non-probleem maakt.

1) De eerste is dat er niks aan te doen is. Het is een Nash evenwicht dat zal maken dat de klimaatsverandering er zal komen. Immers, hoe meer je jezelf pijn doet om proberen het wereldklimaat niet te veranderen, hoe zwakker uw positie zal zijn om het hoofd te bieden aan de problemen die erdoor zullen veroorzaakt worden. De kostprijs die je individueel maakt om "uw steentje bij te dragen" is groter dan de minuscule winst die je er zelf door zal kunnen boeken, en die teniet zal kunnen gedaan worden door iemand anders die zich daardoor sterker zal opstellen.

M.a.w. je hebt er alle belang bij om zoveel mogelijk vooruitgang te boeken, economisch sterk te staan, om, de dag dat het klimaat verandert, sterk genoeg kunnen te zijn om zelf de beste plekjes op de wereld aan te slaan; eventueel door die onnozelaars weg te jagen die daar wonen, en zichzelf zwak gemaakt hebben door zoveel mogelijk het klimaat proberen te redden.

Er is NIKS TE WINNEN EN ALLES TE VERLIEZEN door uzelf kosten aan te doen om het klimaat voor anderen te verbeteren.

2) De tweede reden is dat het klimaat de kleinste van onze zorgen zal zijn. Daar wordt nu zwaar aan getild, maar de problemen die ons staan te wachten zijn veel en veel erger dan "klimaat". Klimaatsproblemen gaan een lachertje zijn tegenover al de rest. En ook daar zal de belangrijkste regel zijn: de sterkste zijn.

Als je ziet wat Dubai kan doen met een stuk woestijn, gewoon door kapitaal, dan zie je dat er niks ergs is aan "Vlaanderen loopt onder". Het volstaat van ergens sterk genoeg te zijn om een groot stuk woestijn te veroveren, en voldoende rijk te zijn om het te Dubaiseren, en het kan U geen barst schelen dat het vroegere vlaanderen onder water staat. Maar je moet wel genoeg middelen hebben, en sterk genoeg zijn om dat stuk woestijn te veroveren op zij die daar eerst waren.

Van zodra nog een stuk aarde prima leefbaar is, moet de bedoeling zijn dat stuk aarde kunnen aan te slaan, en niet zozeer "proberen het probleem voor anderen te verminderen".

3) Maar vooral, volgens mij, de derde reden: tegen dat het klimaatprobleem zwaar aanslaat, zullen wij mensen het volgens mij al niet meer voor zeggen hebben op aarde.

1) 'Vooruitgang' (wat dat ook moge betekenen) en 'economisch sterk staan' (dat is al wat gemakkelijker) sluiten helemaal niet uit dat er rekening wordt gehouden met de klimaatsverandering, én dat er tenminste iets wordt gedaan om die binnen de perken te houden, wel integendeel.

Om maar één voorbeeld te geven: in de landbouw leek het tot voor kort te kloppen dat grootschalige monoculturen - die een tijdlang golden als de meest 'progressieve' vorm van agricultuur - gedurende een zekere, ondertussen reeds voorbije periode - een hogere ROI opbrengen, maar inmiddels is het véél waarschijnlijker dat de ROI van perma-cultuur stukken gunstiger zal uitvallen.

Het komt er op aan véél méér rekening te houden met wetenschap, en 'ecologie' niet af te schrijven als wazige hippie-kletskoek.


Er is voldoende informatie beschikbaar voor wie zich daarin wil verdiepen.


2) Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat precies is volgens u 'al de rest'?

Is er soms géén correlatie tussen 'al de rest' enerzijds en het feit dat 'de mens' méér dan één probleem heeft in z'n omgang met zichzelf en 'zijn' leefomgeving (de 'natuur') anderzijds?


3) Volgens mij komt het 'kantelpunt' er héél snel aan indien er niet nu onmiddellijk vrij drastische ingrepen in 'het systeem' worden doorgedrukt.

Bij amper of helemaal niet ingrijpen, is het een kwestie van hooguit enkele decennia vooraleer het zwaar onder druk staande planetaire ecosysteem helemaal ontspoort (ineenstort).


Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de 'superintelligente machinerie' waar u op lijkt te hopen er tegen dan al zal zijn, en er ooit nog zou kunnen komen.



Ik kan mij uiteraard - net als iederéén - vergissen, hé.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden