Los bericht bekijken
Oud 11 mei 2018, 13:20   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik heb geen zin in weles nietes spelletjes.
Ik spreek uit ervaring uit de praktijk.
Dan is de wetgeving niet correct nageleefd.

Ik kan trouwens meerdere arbeidsongevallen opsommen die zich hebben voorgedaan op onze school of tijdens schooluitstappen. In geen enkel geval was er enige vorm van nalatigheid of fout van de werkgever (lees: het schoolbestuur).

Al eerder gaf ik het voorbeeld van een leraar die van de trap valt en zijn been breekt. Arbeidsongeval. Geen nalatigheid of fout van de werkgever.

Een ander voorbeeldje: een lerares glijdt uit in het zwembad uit tijdens onze jaarlijks schoolduatlon en valt op haar hoofd. Lichte hersenschudding. Arbeidsongeval. Geen nalatigheid of fout.

Dat er zich soms fouten voordoen klopt. Ik kan ook zo'n voorbeeld uit onze school aanhalen. Tijdens de opendag valt over een onderwijzeres over een mat waarvan de boord los hing. Wel nalatigheid, want de boorden hadden vastgetaped moeten zijn. Arbeidsongeval.

U ziet dat het al dan niet voorkomen van nalatigheid of fout van de werkgever geen rol speelt in de classificatie van het ongeval als arbeidsongeval.

Indien men werknemers het omgekeerde wijs maakt, kent men ofwel de arbeidswetgeving niet, ofwel maakt men zich bewust schuldig aan misleiding.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden