Los bericht bekijken
Oud 21 mei 2018, 20:08   #206
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Vandaag nog een merk schoenen als brol herkend.

Op buitenzool "made in Italy" en "vera gomma" (= echte rubber)
Nergens aanduiding leder.
De buitenkant, en de binnenkant bovenaan (toch een 15 cm, vermoedelijk om om te plooien naar buiten) was toch echt leer. De binnenkant onder die 15 cm was plastiek (polyurethaan allicht) gespoten op een donker textielgaas geplakt tegen de binnenkant van het buitenleder. Geen piepschuim?poeder of watten om de dikte van leder te suggereren, of heel weinig van het eerste.
Het velletje was voorzien van een ledernerf... "print"?
En afgepeld links/rechts van de hals-dichtnaaiing van het buitenleder, daar allicht gemakkelijker scheurend door de perforaties die de naald maakte.
Met een borstel kon je de plastiek eraf...borstelen.

Misleidend echt leder lijkend, mede geholpen door de rest wèl kwaliteit.
Ze waren amper gesleten, allicht typisch verhaal, als de binnenbekleding afbladdert liggen die pelletjes overal rond, en maken bij eroplopen plakkerige plekjes op de tegels.

En onherstelbaar - binnenbekleding kun je niet vervangen - je kunt er niet overal aan.
De hoge laarzen hadden trouwens geen rits dus je kunt zelfs achteraan er amper aan. Wat ik wel kan herstellen is als het polyurethaan brol voorkomt als een paar cm brede binnenrand aan de kraag. Ik wrijf het er dan allemaal af, en plak (met mastiek) er een reep textiel rondom in.

Slopen dus, voor het echt leder, waaruit ik dan stukken kan knippen voor herstellen van andere. Maar zoiets vind ik dus echt zonde. De rest is degelijk, ze kunnen nog jaren mee, maar die Italiaanse La Bruna - klojo moest zonodig ergens X euro uitsparen op zijn product, en ruineert zo al de rest en de gedane moeite ervoor.

Die combinatie buiten okee en binnen (deels) brol blijkt typerend voor "Made in Italy".
Bij bvb Portugal en Spanje kom je dat niet tegen. Heb nog geen enkele keer brol van daar gezien. Made in Italy komt wel veel meer voor dus kan vertekenend werken.

Aangaande identificatie van brolmaker, "Guia la Bruna" blijkt enige relevantie met kleding (met name lingerie), maar zogenaamde "haute couture" / kwalitatieve reputatie dus weinig waarschijnlijk. De "Guia" staat er ook niet op
Mogelijk kiezen de brolmakers / bedonderaars delen van andere namen van kwalitatieve zaken, in de hoop hun brol zo gemakkelijker versjacherd te krijgen, en is de voorziene naam dus onbruikbaar als identificatie. In dit geval zit die ook nogal weggestoken (staat niet op buitenzool, enkel op binnenzool onderaan diep in de schacht zonder rits).
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 21 mei 2018 om 20:08.
Erw is offline   Met citaat antwoorden