Los bericht bekijken
Oud 30 oktober 2008, 08:30   #4
piraat
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 2.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door res publica Bekijk bericht
Het spijt me, ik vind geen gepaster reactie dan deze...
(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Symbiose)


Symbiose (van συν + βιος, syn biosis, samen leven) is het samenleven van twee levensvormen. De beide partners heten symbionten. De grootste partner wordt ook wel gastheer genoemd. De term wordt in plaats van overkoepelend voor alle vormen van samenleving ook wel gebruikt als tegenstelling tot parasitisme.

Er zijn verschillende vormen van symbiose, zoals
  • parasitisme waarbij de samenleving voor een van de partners schadelijk is,
  • parasitoïdisme waarbij de gastheer uiteindelijk te gronde gaat. Het criterium dat een parasiet onderscheidt van een parasitoïde is dus dat de gastheer bij een parasitoïde uiteindelijk doodgaat ten gevolge van de parasitoïde.
  • mutualisme omschrijven we als een samenleving van twee levensvormen waarbij de samenleving gunstig of noodzakelijk is voor beide levensvormen.
  • indifferentie, waarbij, ondanks fysieke nabijheid, de "partners" zich niets van elkaar aantrekken,
  • commensalisme, waarbij de een profiteert en de ander geen nadeel ondervindt en
  • amensalisme, waarbij de ene partner het de ander moeilijk maakt zonder dat de eerste partner feitelijk last heeft van partner twee.

Het eenvoudige opeten van een diersoort door een andere wordt geen parasitisme of symbiose genoemd, maar predatie.

Er kleven nadelen aan symbiose; als het met één soort niet goed gaat zal de 'partnersoort' ook schade ondervinden.



Vreemd genoeg vond ik geen vakterm voor de in onze streken nogal verbreide vorm van parasitisme (of -toïdisme), waarbij de gastheer actief meewerkt aan zijn eigen ondergang.

Masoparasitisme?
Mischien de katolieke achtergrond van de Vlaming : na eeuwen lang gedresseerd te zijn door Meneer Pastoor en diens bazen, schept de Vlaming er onbewust behagen in zichzelf te geselen. Men zou ook kunnen spreken over "de hond van Pavlov" en zijn aangeleerd gedragspatroon...
piraat is offline   Met citaat antwoorden