Los bericht bekijken
Oud 9 maart 2004, 21:29   #4
Thomas O'Malley
Burger
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Berichten: 112
Standaard

Ik denk toch dat er iets meer achter zit dan dat.

Of je nu de linske ideeën en strekkingen verkondigd, of de rechtse, het zal altijd moeten gebeuren vanuit een manipultie naar de mensen toe. Kijk naar Lenin, Hitler, Stalin, Mussolini,... Allen hebben ze het volk naar hun hand gezet door een sterke persoonlijkheid. Ze hebben het vok hun visie verkondigd toen de bevolking in het slob zat en het dus makkelijke slachtoffers waren.

Of ze daardoor ook meteen 'kozen' voor een sterke leider is maar zeer de vraag. Alles is immers beter dan in de miserie te moeten blijven zitten. De macht aan één persoon toevertrouwen die hen de hemel op aarde beloofde was in vele gevallen de enige oplossing om een kans op een beter leven te hebben. Allen hebben ze het gewaagd, gegokt en verloren. Zowel langs de linkse als langs de rechtse zijde, omdat ze allen dezelfde (natuurlijke en) menselijke fout maakten. Drang naar meer macht en een grotere status.

Heeft links of rechts het "nodig" als dusdanig? Ik dacht van niet. Als een groep mensen een éénzelfde mening verkondigd, hoe links of rechts die ook moge zijn, en ze kunnen afstand nemen van die machtsgeilheid, is er, volgens mij een kans op slagen. Puur hypothetisch overigens natuurlijk.
Thomas O'Malley is offline   Met citaat antwoorden