Los bericht bekijken
Oud 11 maart 2004, 19:12   #15
Thomas O'Malley
Burger
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Berichten: 112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chiquillo
Wel 'vriendschap' ik bedoel de macht ongelijkheid. Nu beslissen andere mensen wat we moeten of mogen doen. Op economisch gebied zijn dat kapitalisten en op politiek gebied vaak ook. Nu weegt iemands stem meer door naarmate hij meer geld heeft, is niet bepaald democratisch te noemen.
Ik dacht dat we in ons democratisch stelsel anders allemaal maar één stem hadden. Daarom noemt het ook eneklvoudig stemrecht. Als je doelt op het doorwegend karakter van een stem kan ik alleen maar stellen dat dit ook geen doorslaggevend argument is. Als je wat zinnigs te vertellen hebt wordt er zowieso naar je geluisterd, no matter how loud your voice sounds...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chiquillo
Als we bijvoorbeeld naar de EU kijken zien we zelfs nog meer hoe de euro-kapitalisten wegen op de besluitvorming dan in ons landje; via de 'ronde tafel' of zo iets (europeese lobby). Terwijl het 'verkozen' parlement zo goed als niets te zeggen heeft. Democratie is enkel mogelijk als er een einde komt aan de dictatuur van het kapitaal.
Leef jij nog altijd in de illusie dat we in ons land in een democratie leven? In een democratisch regime was er van een cordonne sanitaire geen sprake, was er geen sprake van postjes verdelen en doorgeven en kenden we rechtstreeks verkozenen. Als je op die basis blijft verder denken komen we natuurlijk nergens, en alle schuld afschuiven op het kapitalisme lijkt me een net iets te simpele uitleg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chiquillo
Bij basis democratie van onderuit zit de 'macht' gelijkverdeeld over alle individue.Voor locale gemeenschappelijke belangen word er beslist via de commune (vije associatie van individuen)of op economisch gebied de cooperaties (vrije associatie van werkers), en voor ruimere belangen (grotere regio) worden de communes verenigt in federaties. De uiteindelijke beslissing blijft de verantwoordelijkheid van het individu.
Wat jij hier aan het verkondigen bent is een combinatie van een democratisch en communistisch regime. Het eerste bestaat niet en is iets wat uitgevonden werd om de hedendaagse politieke gang van zaken te bedekken onder één noemer. Van het tweede is de geschiedenis het ultieme bewijs dat het enerzijds niet leefbaar is, anderzijds niet werkt.

Communisme is een mooi iets op papier. In praktijk echter is het gedrocht waarbij mensen onderdrukt werden en werkten tot ze erbij neervielen voor een hongerloon.
Thomas O'Malley is offline   Met citaat antwoorden