Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2004, 14:07   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Zijn er dan kapitalisten op deze wereld die u komen vertellen hoe u uw tijd moet besteden en waaraan? Hoe, wat, wanneer en hoeveel u moet consumeren of hoeveel u mag of moet sparen?
Ik kan natuurlijk gaan vertellen over de psychologische macht van de reclamebureaus. Ik ken wel wat van film, de macht van beelden op televisie mag niet onderschat worden. In de huidige vrije markt worden wel degelijk behoeftes aangekweekt die totaal overbodig zijn. Maar dat terzijde.

Binnen een systeem van (vrije) coöperatieven (ik heb het dus niet over het starre bureaucratische plansysteem) komt evenmin niemand vertellen wat gij moet eten en hoeveel. Wat wel zal zijn is dat er een democratische controle is over al te gortige winstvergaring. Om het simpel te zeggen: iedereen mag zelf kiezen welke en hoeveel pistolekes hij mag eten, maar het kan niet zijn dat er ene egoïst is die de hele voorraad in zijn kelder laat rotten terwijl de rest het met twee korstjes moet doen.

En dat is wat er nu gebeurt. De verbranding van complete oogsten appels om de prijs op peil te houden is daar een voorbeeld van.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden