Los bericht bekijken
Oud 29 april 2004, 17:38   #102
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ja en? Denk je dat je wel mag discrimineren als het om een "privé-initiatief" gaat?
Neen. Maar het zou wel moeten mogen.
Daar zullen we het dan niet over eens worden. Ik vind discriminatie ALTIJD verwerpelijk.
En ik ben het eens met zowel Raf als Turkje, want wat mij betreft sluiten hun standpunten elkaar niet uit. Discriminatie is inderdaad verwerpelijk en valt - wanneer het doelbewust - af te keuren en ik volg Raf dan ook wel wanneer hij het een probleem vindt wanneer er mensen zijn die toch discrimineren. Ik ben het echter minstens even eens met de stelling van Turkje dat het wel zou moeten mogen. Het is niet omdat ik iets verwerpelijks vind dat het ook per definitie verboden dient te zijn en dat andere mensen dit eveneens verwerpelijk dienen te vinden.
Het is trouwens onzin om te denken dat je discriminatie de wereld uit kan helpen, er zal altijd discriminatie blijven bestaan! Het is dan ook hypocriet en zinloos om discriminatie in bepaalde gevallen toe te staan en in bepaalde andere gevallen af te keuren, te verbieden en te vervolgen.
Zo is het een werkgever bijvoorbeeld niet toegestaan om iemand niet aan te nemen louter en alleen omwille van diens seksuele voorkeur. Het is echter wel elke werknemer toegestaan om niet voor een bepaalde werkgever te gaan werken om welke (arbitraire, discriminatoire) reden dan ook.
Wie discriminatie wenst aan te pakken, kan dit niet zonder het recht op vrije keuze van het individu in twijfel te trekken. Het is niet zinnig om te zeggen dat ik het recht heb om bijvoorbeeld welke kaas dan ook te kiezen die ik wens, maar dat ik geen recht heb om er een te kiezen boven een andere omdat het beter smaakt, of een mooiere kleur heeft, of omdat het gemaakt is van de melk van betere koeien. Het recht om te kiezen is het recht om te kiezen; de redenen worden daarom een onaantastbaar deel van het recht zelf. (F. A. Harper, "Discrimination," Essays on Liberty, Vol. 11 (h-vington-on-Hudson, N.Y.: The Foundation for Economic Education, 1954), pp. 370-371.)

Of zoals Milton Friedman het zei: Het is een goede zaak om de overheid te gebruiken om te voorkomen dat iemand een ander positieve schade toe brengt, ofwel, om dwang te voorkomen. Er is echter geen enkele reden om de overheid te gebruiken om negatieve schade te voorkomen. Negatieve schade doet zich voor wanneer individuen er niet in slagen om een overeenkomst te sluiten die voor elk van hen acceptabel is. Indien de overheid in zulke gevallen mag ingrijpen vermindert dat de vrijheid en wordt de vrijwillige samenwerking beperkt.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline