Los bericht bekijken
Oud 15 februari 2009, 13:34   #22
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ik heb daar ook regelmatig problemen mee. Mijn identiteitskaart is in het Nederlands maar sommige diensten lijken te hebben beslist dat Brussel dessalniettemin niet meer tweetalig is en niet meer de hoofdstad is van het ganse land. Als wakkere geëmancipeerde burger probeer ik altijd te reageren wanneer de overheid er een potje van maakt. Ik belde onlangs het Ministerie van Justitie op om mij te beklagen over het feit dat ik een uitnodiging kreeg om te gaan zetelen in een assisenjury en dat die uitnodiging eentalig opgesteld was in een soort van hermetisch juridisch Frans. Ik kreeg een Nederlandstalig(!) iemand aan de lijn die het probleem gewoon omdraaide! Niet de federale overheid moest tweetalig zijn maar ik moest Frans kennen want ik woonde in een tweetalige regio! Nou, nou, ... Er bestaat merkwaardig genoeg nog altijd anno 2009 een soort van anacronistische Belgische mentaliteit waarbij je als Nederlandstalige burger niet hetzelfde respect vragen en krijgen mag van de Belgsiche overheid of samenleving. En die mentaliteit vertoeft niet alleen nog in Franstalige kringen maar ook bij sommige Nederlandstalige Belgen. Het Belgicisme op z'n smalst. Het is een probleem dat gezellig voortwoekert in verschillende federale instellingen waaronder ook de Muntschouwburg (de nationale opera) en het KBIN (Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen). Tweetaligheid blijkt er regelmatig als een soort van facadisme te worden beleden en bladert er op vele plaatsen af.


[/list]
Ook als Nederlander kreeg ik een dergelijke reactie in een cutureel instituut in Brussel
" Nederland moet er voor zorgen dat iedereen Frans leert op school" en niet Van Belgen kun je verwachten dat ze Nederlands spreken."

Laatst gewijzigd door JP Coen : 15 februari 2009 om 13:35.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden