Los bericht bekijken
Oud 22 oktober 2009, 22:03   #74
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wacht even. 1350 Wp komt in Belgie ongeveer overeen met 140 Watt gemiddeld (capaciteitsfactor een beetje kleiner dan 10). Dat wil zeggen dat je 9000 Euro voor 140 Watt hebt, ofte 64 Euro per gemiddelde geinstalleerde watt. (dat is HEEL DUUR zulle, zelfs voor zonnepanelen. Ge zou beter kunnen vinden). Alleen, die prijs is zo zot niet, want eigenlijk moet ge ook batterijen inrekenen voor dag/nacht.

Een EPR, MET voorziening van uraniumkost personeelskost en afvalbergingskost, met een netto rente van 4% komt toe met ongeveer 7 miljard, voor een effectief vermogen van 1.4 GW of zo (10% downtijd en zo meegerekend). Groffe schatting. Komt dus uit op 5 Euro de geinstalleerde watt, alles (ruimschoots) ingerekend.

Meer dan 10 keer beter.

Maar erger. In de winter is er gemiddeld ongeveer 3 keer minder zonne-energie dan gemiddeld. Als je in de winter dus nog je gemiddelde vermogen wil halen, moet je nog eens een factor 3 grotere panelen bouwen. Maakt het prijsverschil 30 keer slechter.

Ik denk dat dat komt omdat de offerte niet de meest concurrentiele is die je op dit ogenblik kan krijgen, want ik had nog nooit zulke reuze-factoren gevonden.
Ik heb een paar jaar geleden uitgerekend hoeveel m² zonnepanelen ik nodig zou hebben om mijn totaal energieverbruik te leveren en hoeveel dat zou kosten. Ik ben de resultaten vergeten maar herinner me nog dat het 20 - 30 jaar zou duren om de investering eruit te halen. Probleem is dat ik geen 30 jaar meer leef en er de centen niet voor heb.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden