Los bericht bekijken
Oud 23 februari 2013, 11:45   #4
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Maarre, wie waren de grote motor van de Gouden Eeuw en de VOC?
Heel, heel vaag herinner ik me ooit iets gelezen te hebben van een paar lui uit Antwerpen en andere Zuidelijke streken.
Kan het mis hebben hoor, meen me zelfs te herinneren dat enkele Belgische forumleden dit onder de aandacht brachten
Het belang van de Vlamingen voor de Gouden Eeuw wordt vaak overschat. Zo kwam de wetenschap tot grote bloei. Maar Vlaanderen is wetenschappelijk nooit vooraanstaand geweest. Bijna alle groten uit die tijd zijn niet-Vlamingen. Van Leeuwenhoek, Hugo de Groot, Huygens, Spinoza, etc. Simon Stevin was een van de weinige wetenschappers met Vlaamse wortels. Iets vergelijkbaars gaat op voor de schilderkunst. Je hoeft geen kunsthistoricus te zijn om te zien dat Vermeer en Rembrandt in een geheel andere stijl schilderen dan de Vlaamse meesters. En dat was een bewuste keuze. Men wilde in de Noordelijke Nederlanden bewust breken met de thematiek van schilders als Rubens. Een groot deel van de welvaart kwam van de scheepvaart. Maar Vlaanderen is eigenlijk nooit een zeevarende natie geweest en heeft nooit ontdekkingsreizen ondernomen. Het geld van de Vlaamse inwijkelingen heeft alles wel makkelijk gemaakt. Maar ik denk dat we sowieso wel een Gouden Eeuw hadden gehad.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden