Los bericht bekijken
Oud 11 september 2019, 21:00   #66
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Zeker?
Jullie zijn tegelijk ook het meest grijze land, waar excellence een vies woord is, mensen die boven het maaiveld uitkomen net geen banbliksems krijgen, innovatie en entrepreneurship twee wensdromen zijn die beleidstechnisch vakkundig doodgeknepen worden en het overheidsbeslag bij de wereldtop hoort zonder dat daar service of degelijk (financieel) beleid tegenoverstaan.
Je maakt de fundamentele fout "excelleren" gelijk te stellen aan "veel verdienen". Quod non. Men kan in Belgie een welvarend en succesvol leven uitbouwen. Een neef van mij heeft zijn eigen bedrijf en geeft werk aan heel veel volk. Heel veel. Maar op de Porsche in de garage na zou je niet merken dat de man een bijzonder succesvolle CEO is. Of hij minder gelukkig is dan zijn collega in de VS die een blits leven heeft met alle excessen die daarbij horen...ik betwijfel het.

Ook ken ik persoonlijk enkele topwetenschappers, en allen zijn na een stay bij Oxford, MIT, enz...teruggekeerd naar Belgie om hier een ZAP functie op te nemen. Reden: de VS is geen plek om kinderen op te voeden....en dan kom je weer terug op de fundamentele vraag: ben je gelukkiger met dubbel zoveel loon in "den vreemde" of thuis ?

Ik heb de keuze gemaakt,de nabijheid van vrienden en familie is voor mij belangrijker dan een overvolle bankrekening. Geluk is belangrijker dan geld. En zonder uitzondering rederen alle ir. en dr.ir. collegas van mij op die manier. Ik ken die haantjes die jij aanhaalt gewoonweg niet.


Citaat:
Jullie top emigreert, tenzij het honkvaste exemplaren zijn. (en dan heb ik het geeneens over profielen als het mijne, maar wel over de top-wetenschappers, net de profielen die je als wannabe innovatie-hub niet wil kwijtspelen - net zoals dat bij ons het geval was, had jouw ir-jaar ongetwijfeld ook een 3 tot 5 usual suspects waarvan iedereen van ver wist dat ze het als prof tot de absolute top zouden schoppen; geen één daarvan is uit ons jaar in België gebleven...)
Allemaal KUL ZAP geworden. Na een verblijf in het buitenland.


Citaat:
Waarom zou je mensen beperken als ze meer kunnen verdienen, meer willen verdienen én er partijen zijn die hen net dat willen geven?

Maar goed, het staat ieder vrij om Proximus op te bellen, de geloofsbrieven af te geven, duidelijk één van de beste matches te zijn én dat voor pakweg 150k€-300k€ te gaan doen. Ze gaan met graagte zulke Unicorns zien afkomen, maar blijkbaar zijn er maar bitter weinig die zich geroepen voelen.
Omdat het sociaal en democratisch onwenselijke is om sommige oneindig veel rijkdom te schenken en anderen niet, zeker als die koppeling tussen kennis, kunde en ervaring er niet is. Een CEO heeft geen speciale skills die die lonen verantwoorden. Er is nu eenmaal het idee dat als je "over 100 miljoen gaat je minstens ook een miljoen moet verdienen". Rare redenering....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden