Los bericht bekijken
Oud 12 december 2016, 22:30   #39406
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Kijk toch hoe het Oosten beweert dat de Frantaligen de laatste staatshervorming moesten slikken. Hoe ik aantoon dat het net de Nederlandstaligen waren die iets te slikken kregen en, hoe hij voor schut gezet, naast die kwestie begint over JvA, die ik in die diskussie slechts zijdelings beroerde.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U maakt zich ook nog illusies over de historische Jacob Van Artevelde.
Neen, ik haalde een feit aan.
Citaat:
Jacob van Artevelde was gewoon een kapitaalkrachtige ondernemer en grootgrondbezitter die op een bepaalde ogenblik ageerde tegen Frankrijk omdat hij grote belangen had in de wolhandel met Engeland.
Hahaha. GANS het graafschaf had grote belangen in de wolhandel met Engeland. Vlaanderen was HET lakenland! Hoe groot zijn persoonlijk belang was weten we gewoonweg niet. En over zijn beroep is echter niets met zekerheid geweten; de kroniekschrijvers spreken mekaar tegen.
Het meest aannemelijke is van te veronderstellen dat, toen hij aan het bestuur kwam, nog maar weinig tijd zal over gehad hebben voor andere zaken.
Citaat:
En dan zwijg ik nog maar van al die latere nostalgische verhalen over Van Artevelde waarmee Vlaams-nationalistische dwepertjes de mensen hier van alles wijsmaakte over Van Artevelde.
Ik zwijg daar ook over ook. Ge jankt dus bij de verkeerde.

Citaat:
Jacob van Artevelde was louter iemand die zijn eigen financieel gewin verdedigde. En de rest is pure romantiek.
Dat is dus de mening van een gepikeerde Belgicist die zich afzet tegen "Vlaams-nationalistische dwepertjes". Beide meningen gooit de historikus in de vuilbak.
Toen door zijn toedoen de wol terug binnenkwam werd hij echter beslist door het volk dat krepeerde beschouwd als de redder des vaderlands.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 december 2016 om 22:47.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden