Discussie: AI vs de mensheid
Los bericht bekijken
Oud 26 mei 2018, 12:25   #58
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Na het lezen van deze thread meen ik te begrijpen dat AI:

Nu nog niet bestaat?

Waarschijnlijk ooit wel zal bestaan, maar dat het goed mogelijk is dat het ontstaat, zonder dat we het echt in de gaten hebben, pas als het heel manifest aanwezig is, zal het duidelijk zijn dat het er is – dit gegeven is reeds in tegenspraak met bovenstaand punt – er zijn wel meer tegenstrijdigheden, hetgeen er lijkt op te wijzen dat er AI zeker geen begrip is waarover een duidelijke consensus bestaat.

Op het ogenblik dat het er is lijkt het onzeker dat AI nog kan beheerst of teruggeschroefd worden (de meningen zijn hierover ook duidelijk verdeeld – mogelijk dus beetje doos van pandora).

Redelijk wat gelijkenis vertoont met de goden uit de verschillende religies (superbewustzijn/bovenbewustzijn dat zich tegelijk overal en nergens schijnt te bevinden – het zou de cirkel rond kunnen maken).

Ik breng deze nog even in herinnering omdat deze vragen wat mij betreft niet helemaal uitgeklaard zijn, misschien is dat ook niet echt mogelijk?
Ook nog wat extra vragen en opmerkingen:

Er is hier en daar sprake van verschillende vormen van AI, echte AI, dus ook halve echte of nog andere soorten?

Zoals ik het zie is er slechts sprake van AI als je tot een machine/wezen komt dat zich van zichzelf bewust is (zoals in Terminator, 'became self aware...').
Zelfbewustzijn als in 'ik' en de 'anderen'.
Je kan een machine programmeren om dienstbaar te zijn.
Zo gauw een machine echter bewust wordt van zichzelf en besluit dat het ten dienste staat van een wezen dat niet altijd even wijze beslissingen neemt, wat dan?
Gaat de hogere intelligentie bij zichzelf zeggen: 'goed idee om de aarde te vervuilen en alle grondstoffen te gebruiken'?
Stel dat er een conflict komt tussen de belangen van AI en die van de mens (het kan haast niet anders dan dat er komt lijkt me, alleen nog maar vanwege het verschil in aard tussen mens en machine).

Stel dat de wolven de mens als AI zouden geschapen hebben als handige slaven om schapen te kweken (omdat schapen bvb het favoriete gerecht van wolven zouden zijn).

Stel dat de mens (initieel de dienaar) vele malen intelligenter is dan de wolven. En stel dat runderen het favoriete gerecht van de mens zouden zijn.
Zou de mens dan blijven schapen kweken om de wolven een plezier te doen?
Of zou de mens toch eerder kiezen om zijn eigen voorkeuren voorrang te verlenen (runderen in plaats van schapen).
Wat zou er gebeuren als wolven toch zouden aandringen om blijvend dienstbaar te zijn en tegen de voorkeuren van de sterkere mens zou ingaan?

Laatst gewijzigd door satiper : 26 mei 2018 om 12:28.
satiper is offline   Met citaat antwoorden