Discussie: Bruin Blok
Los bericht bekijken
Oud 1 maart 2005, 19:55   #46
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
de waffen SS hield zich met zulks niet bezig, de razzias gebeurden door de SS en de SD in mindere mate door de zwarte brigade . Iemand die de oorlog bestudeert wist dit . ondanks dat er in Waffen SS ook SS in voorkomt staan beiden organisaties los van elkaar.
Jawadde, en straks ga je me nog proberen wijsmaken dat er geen Vlingen/Walen bij de SS of de SD zaten. Tenandere, het is al lang een uitgemaakte zaak dat de SS bij de jodenvervolging en de rest, goed geholpen werd door het reguliere landleger.

Citaat:
Dat de duitsers de vlaamse beweging onder valse voorwendselen ronselen , weet nu iedereen , wat niet wil zeggen dat de oostfronters dit wisten zei gingen voor God en Vlaanderen ; maar een klein gedeelte van de collaboratie in Vlaanderen droomde grootgermaans .
Onzin. Staf de Clercq en het VNV (na 1942 onder Henrik Elias) bleef tot in 1944 Vlamingen ronselen voor het Oostfront, zelfs nadat Elias wist dat ze regelrecht bij de Waffen SS werden ingelijfd en de eed van trouw aan de Führer moesten afleggen. Sommigen weigerden dat maar er bleef genoeg volk over die het met alles eens waren.

Citaat:
Wat zijn de bronnen van je cijfers ?? ik vind het maar raar dat een Zivilverwaltung meer militairen zou hebben dan een militarverwaltung.
Je zal dat in de eerste geschiedenisboekjes van kort na de oorlog niet vinden. De ernstige wetenschappelijke studies rollen nog maar kort van de persen. Een goed begin is dit bv:


Titel Oorlogsburgemeesters 40/44-Lokaal bestuur en collaboratie in België
Auteur Nico Wouters
Uitgeverij Lannoo; 2004; 752 pagina's
ISBN 90 209 5758 9



Titel België tijdens de Tweede Wereldoorlog
Auteur M. Van den Wijngaert, B. De Wever, Luc Vandeweyer, P. Nefors, Dirk Luyten e.a.
Uitgeverij
Standaard Uitgeverij; 2004; 322 pagina's
ISBN 9002 21440 5









__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline