Discussie: Het Hydra Monster
Los bericht bekijken
Oud 8 augustus 2015, 09:48   #59
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manus Bekijk bericht
Tegenstrijdigheid, ja ik had me beter moeten uitdrukken. In die situatie met de buurvrouw hield ik uw scenario's in het achterhoofd en daarbij was mijn aanname dat ieder al op het tandvlees zat en hulp bieden dus amper mogelijk was zonder eigen risico.

Ik vrees dat we elkaar deels verkeerd begrijpen omdat onze doelstellingen niet gelijk zijn. Als ik u correct interpreteer is bevolkingsreductie voor u een middel om ervoor te zorgen dat de behoeftes bevredigd worden van zoveel mogelijk mensen en dit op een duurzame manier. Voor mij echter is bevolkingsreductie het doel op zich.

Voor mij heeft de mens het recht niet om gans deze planeet te claimen. Zelfs indien we zouden beschikken over een onuitputtelijke energiebron en een oneindige voorraad grondstoffen, dan nog zou ik pleiten om de populatie te laten krimpen om zodoende ruimte te geven aan het andere leven op deze planeet. Vandaar dat de scenario's door u beschreven door mij als middel kunnen worden aanzien om dit doel te bereiken. Tijdelijke ellende voor onze soort om daarna een evenwichtiger geheel te krijgen. Eigenlijk ga ik hiermee off-topic, excuses hiervoor.

Dat evenwichtiger geheel lijkt me ook een element dat ons kan helpen in ons streven naar geluk.
Dus beide doelen kunnen een eind samengaan lijkt me.
Natuurlijk kan jouw doel ook bereikt worden door WOIII te beginnen, hetgeen dan helemaal mijn doel niet kan zijn omdat ik juist de ellende voor onze soort tot een minimum wil beperken en de kansen op geluk wil maximaliseren.
Ik ben er wel van overtuigd dat om mensen kansen op geluk te bieden we best naar die meer evenwichtige toestand streven (ook plaats bieden aan planten en dieren).
satiper is offline   Met citaat antwoorden