Los bericht bekijken
Oud 1 september 2017, 21:36   #1
sepper
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 672
Standaard Blanken zijn weer eens racisten

Link onderaan.

Het vindt plaats in de UK, maar omdat het een idee omvat dat wereldwijd meer opgang maakt, en ook hier, plaats ik het in dit subforum.

Het gaat om een transgendermodel, met een vader uit Jamaica, dat de volgende uitspraak doet:

Citaat:
"Eerlijk, ik heb de energie niet meer om te spreken over het rassengeweld van blanken. Ja, ALLE blanken. Omdat de meesten van jullie niet eens beseffen of willen erkennen dat jullie bestaan, privileges en succes als ras gebouwd zijn op de rug, het bloed en de dood van kleurlingen. Jullie hele bestaan is doordrongen van het racisme. Van microagressies tot terrorisme, jullie hebben de blauwdruk voor deze zooi gecreëerd,"
Het lijkt me dat minderheden in landen die van oorsprong blank zijn, i.e. zelf gekozen om tussen de blanken te wonen, meer en meer de kaart van racistische witte mensen spelen en steevast teruggrijpen naar het kolonialisme.

Het mag duidelijk zijn dat nationalisme en klaar racisme de geschiedenis sterk heeft beïnvloed. Maar het is belangrijk om er toch op te wijzen dat dit niet enkel zo was bij "blanken". De manier waarop de islam is verspreid, de Arabieren aan slavenhandel deden en hoe Afrikaanse staten slaven gingen halen in Europa, is gebaseerd op racisme en een raciaal superioriteitsgevoel.

Mij stelt het teleur dat, terwijl Westerse landen tolerant en gastvrij blijven voor mensen uit het ander eind van de wereld, er steeds wordt teruggegrepen naar racisme. Van die tolerantie is ze zelf het levende voorbeeld. Dat terwijl een aantal islamitische staten ronduit genocidair zijn, zimbabwe 'blanken' heeft onteigend en uitgewezen, en moslims in Oost-Azië nog steeds onderdrukt worden.

Door dit soort schuldgevoel trachten aan te praten, is uiteindelijk Donald Trump verkozen.
En Trump zal de situatie niet veranderen, hij heeft bizar genoeg zelfs nog een grote steun onder de Amerikaanse bevolking. Wat komt daarna?

http://www.hln.be/hln/nl/40/Fashion/...ch-noemt.dhtml
sepper is offline   Met citaat antwoorden