Discussie: belastingen
Los bericht bekijken
Oud 21 augustus 2008, 16:23   #101
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik vind het uitgangspunt van BTW verkeerd: men heeft er een dik jaloezieelement ingebouwd: de luxe taks 33% en de taks voor basisgoederen... 6%

De BTW zou beter bvb een gezondheidstaks en een ecologische taks worden. Dan taxeer je meer naarmate een voedignstof ongezonder is. Dan taxeer je meer naarmate een produkt ecologisch meer vervuilt. Het moet iets complexer zijn om allemaal te controleren en te implementeren, maar het moet zeker beter corrigerend werken dan het huidige principe dat luxe zou moeten belast worden ? Een TV is toch geen luxe want hij zit zelfs in onze index ? U wassen is toch geen luxe ??

Een gezonde voeding bestaat uit groenten fruit en vlees; Dus ik zou definieren dat alles wat extra suiker - extra vet - en rondvliegt om hier op de markt te geraken een luxeprodukt is..
Luxe is kaviaar laten overvliegen van rusland, kiwi's laten overvliegen van nieuw zeeland, garnalen laten pellen in afrika, pagasiusfilet laten overvliegen
Luxe is chocolade, ijsjes, snoepgoed, alcoholische dranken, ik ken geen enkel mens die kan overleven met snoepgoed en chocolade eten, integendeel je wordt er ongezond van... Dus de ongezondheid wegbelasten met een dikke 100% btw op suiker - vet - vliegtransport
VOLLEDIG akkoord.

Alleen: het gaat de staat hem natuurlijk niet om uw of mijn gezondheid, noch om het milieu. Het gaat de staat om zoveel mogelijk taksen te kunnen ontvangen!

het mooiste voorbeeld is de sigarettenprijs: vermits het toch zo slecht is, waarom het niet ineens verbieden in plaats van het overal te koop aan te bieden en er dan miljarden aan te verdienen?
Ondertussen zitten ze dus op het keerpunt: ze hebben de sigaretten zo duur gemaakt, dat de inkomsten aan taksen dalen omdat hoe langer hoe meer mensen zelf rollen.... (nog ongezonder, maar wèl goedkoper).
en nu? ha! dan gaan ze de roltabak maar wat meer belasten zeker, stel je voor dat iedereen zou stoppen met roken anders, enig idee wat een verliespost dat wel is?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline