Discussie: Zilverionen.
Los bericht bekijken
Oud 16 juli 2020, 14:15   #2
Maarten Malaise
Administrator
 
 
Maarten Malaise's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 1.860
Standaard

Ik ken iemand die hier iets over weet, niet actief op dit forum. Kreeg per mail onderstaand antwoord

Citaat:
Yep, zilverionen. Die zitten ongeveer overal in de natuur, voornamelijk ook in zeewater (2-100 ppt AgCl2), in rivierwater, planten, dieren, ... De achtergrondwaarde voor zilver in de natuur werd geschat op 6-8 ppb.
Op zich is zilver onoplosbaar, maar het is ook in metalloïde vorm een contactgif voor micro-organismen. Daarom waren in het verleden de schaaltjes in microbiologische labs uit zilver of verzilverd.

Ik denk dat hier schromelijk overdreven wordt. De concentraties zijn extreem laag, zilver is een chemisch element en dus niet vernietigbaar. Wij hadden een conserveringsmiddel op basis van zilverionen dat bijzonder effectief is en zonder bijwerkingen, maar dat bekritiseerd werd omwille van het feit dat zilver een zwaar metaal is. We hebben toen een simulatie laten maken: stel dat alle conserveringsmiddelen die toen (1995) wereldwijd in producten gebruikt werden voor 100% zouden vervangen worden door zulke met zilverionen, wat zou dan de te verwachten zilverconcentratie in de natuur zijn? Het resultaat was: 6-8 ppb, dus de bestaande achtergrondwaarde.

Blijft natuurlijk de vraag of je uit smetvrees alles vol zilverionen moet stoppen. De toepassing lijkt me zinvol voor medisch personeel, en voor risicogroepen, maar niet voor alle mondmaskers zonder meer. Het gaat dan niet zozeer om de vervuiling die veroorzaakt zou worden want die is waarschijnlijk niet relevant, maar om het onnodig beslag leggen op grondstof en het moeten organiseren van verwerkingstechnologie, alles voor de kat zijn fluit.

Het is ook een doekje voor het bloeden: 'als ik een bescherming met zilverionen gebruik, geraak ik niet besmet', maar hoe ga je dan de nodige immuniteit bekomen? Het is inmiddels bekend dat een sterk immuunsysteem niet bereikt wordt door systematische kiemdoding, maar door systematische, gecontroleerde blootstelling. Kinderen die in een gezonde omgeving kunnen opgroeien, met zuivere lucht, planten en dieren, die in het slijk kunnen spelen met kapotte knieën, zijn doorgaans veel resistenter dan diegene die onder een glazen stolp opgroeien.
In dat opzicht zijn handen wassen, afstand houden en als dat niet kan, masker dragen, in alle opzichten effectiever om de situatie onder controle te houden in de zin van: dat er genoeg plaats op intensieve blijft.
Waarop mijn vraag:
Citaat:
Dus geen vervuiler ...
Maar: is er een kans dat het tot hogere concentraties in het lichaam gaat leiden? Want daar hebben we ook wat bacteriën die we liever wél hebben ...Werd dat ooit ergens bekeken?
het antwoord:
Citaat:
Ik zie niet goed in hoe de zilverionen uit een filter in een mondmasker - in een ppb-concentratie - in het lichaam zouden moeten belanden. Die zitten normaal verwerkt in het koolstoffilter, de pulp of het vlies van zo'n masker. Ook in het geval dat er via de huid of oraal zilverionen zouden kunnen opgenomen worden (die kans bestaat bv. wanneer een zilverionenhoudend conserveermiddel in cosmetica wordt gebruikt) is die hoeveelheid zo miniem klein (onder de detectiegrens) dat daar geen risico aan verbonden is. Zulke conservering werd al 25 jaar geleden in Duitsland na uitgebreid onderzoek toegelaten in babycosmetica.
Verder worden zilverionen ook gebruikt in drinkwaterontsmetting.

Wanneer zulke zilverchloorionen met de proteïnes van het dierlijke of menselijke lichaam, of van micro-organismen, in contact komen, reageert het hoogreactieve chloor met de proteïne en laat metalloïde zilver achter. De oplosbare zilverionen worden dus stelselmatig verbruikt bij contact. Zilver in metalloïde vorm is onoplosbaar en wordt via de stofwisseling uitgescheiden, voor aanrijking in het organisme is bij normaal gebruik van zulke minieme hoeveelheden niet te vrezen.

Net als bij alle andere biocide middelen worden uiteraard ook goedaardige of noodzakelijke micro-organismen mee afgedood. Constant ontsmetten op de huid, in de lucht of in het water is ook daarom niet aan te bevelen: wij zijn niet gemaakt om in een steriele omgeving te leven.
Alstublieft
Maarten Malaise is offline   Met citaat antwoorden