Los bericht bekijken
Oud 19 januari 2017, 18:14   #11
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
(...) Bij dit alles moet je beseffen dat tot enkele generaties geleden de meeste Kenianen in hutjes woonden (velen doen dat nog steeds). Ze kregen een Engels systeem van ontwikkeling opgelegd dat totaal niet past bij de Afrikaanse cultuur. Hetzelfde geldt overigens voor Congo en de meeste Afrikaanse landen. Het heeft geleid tot een gespleten maatschappij met een elite die westers leeft en een doodarme traditioneel levende meerderheid.
Iedereen wil Amerikaan en rijk zijn, de Amerikaanse rappers zijn de idolen, maar de meerderheid van de bevolking kan zelfs de basisbehoeften niet voldoen. (...)
Ik ben in Kinshasa geweest. Heb er alles gezien, de hele stad. Van de betere kwartieren in het noorden tot de enorm druk bevolkte verpauperde stadsdelen in het oosten en het zuiden. In de betere kwartieren is er plaats en ruimte, aan het andere einde krioelt het van de mensen en zijn de leefomstandigheden erbarmelijk.

Het is moeilijk om van hieruit de Afrikaanse cultuur juist in te schatten. Mijn verwachting is dat de enorme ongelijkheid nog een tijdje gaat duren. Een kleine elite die westers leeft en die alles naar zich toetrekt. En daarnaast dan de grote meerderheid die maar amper aan overleven toekomt.

Hier bij ons heeft dat tot revoluties geleid. Tot het ontstaan van de natiestaat, tot ideologische systemen waarrond grote debatten werden gehouden. In Afrika zijn we zover nog niet. Mensen spreken er elkaar aan over hun tribale afkomst en op basis van die tribale afkomst maken ze voor zichzelf een beeld van de Ander. Wat je in Kinshasa dan hebt dat is dat daar enorm veel groepen bij elkaar beginnen komen. Omwille van de migratie vanuit het binnenland naar de hoofdstad, maar ook migratie vanuit andere delen van Afrika (Nigeria, Rwanda), tot soms zelfs andere werelddelen. Indiërs bijvoorbeeld. Ik heb er ook Chinezen gezien.

Belgen ook. Maar in het straatbeeld zijn de Belgen niet echt aanwezig. Er zijn bij mijn weten geen Belgische banken meer in Kinshasa en ook de voormalige supermarktketen GB verkocht haar vestiging aan een Zuid-Afrikaanse groep.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden