Los bericht bekijken
Oud 20 januari 2017, 01:06   #20
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Ik ben in Kinshasa geweest. Heb er alles gezien, de hele stad. Van de betere kwartieren in het noorden tot de enorm druk bevolkte verpauperde stadsdelen in het oosten en het zuiden. In de betere kwartieren is er plaats en ruimte, aan het andere einde krioelt het van de mensen en zijn de leefomstandigheden erbarmelijk.

Het is moeilijk om van hieruit de Afrikaanse cultuur juist in te schatten. Mijn verwachting is dat de enorme ongelijkheid nog een tijdje gaat duren. Een kleine elite die westers leeft en die alles naar zich toetrekt. En daarnaast dan de grote meerderheid die maar amper aan overleven toekomt.

Hier bij ons heeft dat tot revoluties geleid. Tot het ontstaan van de natiestaat, tot ideologische systemen waarrond grote debatten werden gehouden. In Afrika zijn we zover nog niet. Mensen spreken er elkaar aan over hun tribale afkomst en op basis van die tribale afkomst maken ze voor zichzelf een beeld van de Ander. Wat je in Kinshasa dan hebt dat is dat daar enorm veel groepen bij elkaar beginnen komen. Omwille van de migratie vanuit het binnenland naar de hoofdstad, maar ook migratie vanuit andere delen van Afrika (Nigeria, Rwanda), tot soms zelfs andere werelddelen. Indiërs bijvoorbeeld. Ik heb er ook Chinezen gezien.

Belgen ook. Maar in het straatbeeld zijn de Belgen niet echt aanwezig. Er zijn bij mijn weten geen Belgische banken meer in Kinshasa en ook de voormalige supermarktketen GB verkocht haar vestiging aan een Zuid-Afrikaanse groep.
Ik ben nooit in Congo geweest maar het land heeft mij wel altijd gefascineerd. Wel het boek van Van Reybrouck gelezen, een aanrader.
Ik heb mij wel laten vertellen dat een beetje schappelijk hotel in Congo erg duur is, de wegen stellen weinig voor en de lokale luchtvaartmaatschappijen hebben een zeer bedenkelijke reputatie.
Kenia is traditioneel meer ontwikkeld, ook meer verwesterd. Het was de parel van Afrika. Maar jaren van wanbeleid onder president Moi hebben het land doen verloederen en de ontwikkeling gestopt. In Congo was dat natuurlijk nog veel extremer onder Mobutu. De eerste 10 jaar van onafhankelijkheid ging het Kenia nog voor de wind, het verval trad later in, en ook iets minder extreem dan in Congo. In Nairobi heb je een grotere middenklasse dan in Kinshasa heb ik mij laten vertellen. Echter, de sloppenwijken in Nairobi zijn nog armoediger en groter dan in Kinshasa.

Laatst gewijzigd door tomm : 20 januari 2017 om 01:08.
tomm is offline   Met citaat antwoorden