Los bericht bekijken
Oud 8 oktober 2017, 05:13   #98
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik vind dat wij Europeanen uiteindelijk de ogen moeten openen voor de realiteit : we zijn er tot heden niet in geslaagd om van Europa een wereldmacht te maken, noch politiek, noch economisch, noch op het vlak van defensie.

Dat is zeer spijtig, want we beschikken in Europa over het potentieel, de intelligentie, de inventiviteit, de know-how, de industriële capaciteit, en de productiviteit om op termijn een rol als wereldmacht waar te maken.

Wij hebben evenwel een enorm gebrek aan doorgedreven onderlinge samenwerking, en bovendien is onze buitengrens zo lek als een zeef als het gaat om de bescherming van onze eigen Europese markt (en van onze sociale verworvenheden, maar dat is een andere discussie).

Een zo ruim mogelijke samenwerking, ook op het vlak van defensie, lijkt mij een voor de hand liggend streven, en ik heb het dienaangaand niet enkel over de bescherming en de uitbouw van onze Europese defensie-industrie, maar evenzeer over een doorgedreven samenwerking en rationalisering van onze diverse krijgsmachten.

Eén en ander is niet enkel mijn persoonlijke mening ; het is tevens de optiek die al enige tijd opgang maakt bij beleidsmensen van de as Frankrijk – Duitsland, en zo stilaan evenzeer van een aantal andere landen van de Europese Unie.

Dat is in schril contrast met wat een oen hier in een andere discussiedraad ter zake als voorgehouden voormalig piloot der Belgische luchtmacht uitkraamt onder het mom van middels lachwekkende zelfoverschatting gesterkte verhalen uit een vorige eeuw, waarbij de man het bestaat om het Frans materiaal en zelfs de Franse gevechtspiloten beledigend te geringschatten. Dergelijke mentaliteit kan Europa – en dus tot nader order tevens België – missen als de pest.

Voor het overige is het momenteel – zoals gezegd – rustig afwachten wat de reactie van de Belgische regering zal zijn op het voorstel van de Franse regering. Naar verluidt is het onderling contact alvast goed en is het overleg aan de gang….
Ook la gran nacion is als puntje bij paaltje komt, niet veel meer als een kolonie. Zeker met 'Rothschild' Macron als fake alternatieve president (goed gespeeld van de elite weliswaar).
Voor de rest ben ik akkoord dat we Europees dienen te kopen. En op termijn dienen we ook de Europese defensie in eigen handen te nemen en komaf maken met de historische aberratie die we nu meemaken met oorlogsoverwinnaars die hun legers maar niet terug trekken uit ons continent. Europa betaalt daar een hoge prijs voor. Economisch bijvoorbeeld. En ook in de vorm van politieke onwichtigheid op wereldvlak. Iedereen weet dat Europa een Daddy heeft. Schaamtevol gedrag van politici die dat als een norm aanvaarden. Zien ze dan niet dat de VS een America first politiek voert desnoods ten koste van Europa? Dat die politici dan tenminste streven naar stemrecht in de VS als ze niet uiteinselijk als een soort van volksverraders willen gezien worden.

Laatst gewijzigd door Bach : 8 oktober 2017 om 05:30.
Bach is offline   Met citaat antwoorden