Los bericht bekijken
Oud 23 mei 2019, 13:08   #443
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Maar nu twijfel ik ook of mijn vb van wijn goed gekozen was. want nu blijkt dat ook alcohol uw brein vanaf de eerste consumptie verandert.
ALLES verandert uw brein gans de tijd. Een videospelletje spelen ook.

Ik heb nog niet zo lang geleden een cursus over psychotrope stoffen van de faculteit geneeskunde hier bekeken, zowel drugs als farmaceutische psychotrope stoffen, en dat ging ook over de effecten van verslaving.

Welnu, men erkent wel degelijk het recreatieve gebruik, dat zelfs opgedeeld wordt in het sporadische en het systematische.

Men onderscheidt het recreatieve gebruik van de verslaving, precies op basis van het gegeven dat een verslaafde een compulsief gedrag heeft waarbij hij de negatieve gevolgen - die hij kent - negeert bij de keuze van het maken van een consumptie van drugs, maw, wanneer zijn beslissingen precies AFWIJKEN van wat men van een rationele keuze zou verwachten.

Maw, men erkent wel degelijk het "positieve" effect van het plezier van drugconsumptie. Bij een recreatief gebruiker is het afwegen van het plezier van de consumptie afgewogen tegen de gekende negatieve effecten ervan ; bij een verslaafde, niet.

Wil dat zeggen dat er geen negatieve effecten zijn voor een recreatief gebruiker ? Nee. Het wil zeggen dat de recreatieve gebruiker rationeel beslist heeft dat zijn plezier meer waard is dan het risico dat hij neemt. Zoals bijvoorbeeld met het vliegtuig op vakantie gaan, of gaan delta vliegen of gaan diepzee duiken. Men kent het risico, men kent het plezier, men overweegt en men gaat voor het plezier, wetende dat men ook een negatief effect heeft dat niet opweegt.

Bij een verslaafde is die afweging er niet meer, het is het fenomeen dat de verslaving definieert. Het gegeven dat je rationeel gezien GROTE negatieve effecten gaat negeren, om aan een relatief KLEIN plezier te komen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden